Terug naar cases overzicht

Zin? Lekker? Fijn?

Maatschappelijke Impact - Effie Awards 2022

ZinLekkerFijn_KeyVisual.jpg
ZinLekkerFijn_KeyVisual.jpg

In deze case

Samenvatting

Opdrachtgever

Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport

Bureau

Roorda Reclamebureau

Samenvatting

Titel

Zin? Lekker? Fijn?

Uitdaging

Veel jongeren voelen zich niet vrij om hun wensen en grenzen aan te geven met betrekking tot intimiteit en seks. Kunnen we hen hierbij helpen?

InziCht

Hoe kom je erachter wat je wil, of juist niet, en wat vindt de ander? Praten over intimiteit en seks is lastig. Een vraag maakt wensen en grenzen direct (beide kanten op) bespreekbaar.

Idee

Met het mantra ‘Zin? Lekker? Fijn?’ creëren we voor elk moment (voor, tijdens en na intimiteit en seks) een goede vraag om de wensen en grenzen van jezelf en de ander te checken.

Resultaat

Jongeren vinden praten over wensen en grenzen makkelijker. Minder jongeren laten zich leiden door wat een ander wil. En we zagen juist de grootste groei bij de meest kwetsbare groepen m.b.t. seksuele gezondheid.

Waarom Effie-waardig?

Met de 'Zin? Lekker? Fijn?' campagne is een normverandering in gang gezet bij jongeren. Meer jongeren geven na de campagne aan dat ze praten over wensen en grenzen (+8%) en dat ze dat normaal, belangrijk en makkelijk vinden. Helemaal bijzonder zijn de resultaten onder jongeren met een hoger risico op seksueel grensoverschrijdend gedrag. Ze maken nog grotere stappen en praten nu bijna even vaak (soms zelfs vaker) als andere jongeren over hun wensen en grenzen. Hun kwetsbaarheid is daarmee grotendeels verdwenen. Een gezond resultaat in 5 weken tijd!

ZinLekkerFijn_KeyVisual.jpg

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland