Terug naar cases overzicht

Venco Choco D’rop. Hoe een bijzondere smaakcombinatie Nederland veroverde.

Succesvolle Introducties - Effie Awards 2022

Schermafbeelding 2022-09-05 om 11.59.53.png
Schermafbeelding 2022-09-05 om 11.59.53.png

In deze case

Samenvatting

Opdrachtgever

Cloetta/Venco

Bureau

Alfred International

Samenvatting

Titel

Venco Choco D’rop. Hoe een bijzondere smaakcombinatie Nederland veroverde.

Uitdaging

In een behoudende dropmarkt lanceert Venco een atypisch product: Venco Choco D'rop. Hiermee wil Venco nieuwe gebruiksmomenten creëren om zo haar mentaal marktleiderschap te versterken.

InziCht

Vreemde smaakcombinaties intrigeren. Als een vreemde combinatie heel lekker blijkt, vinden we dat interessant en geeft het ons talking value. “Wat ik nou toch geproefd heb…”.

Idee

Overdadig genieten, op z’n Nederlands. Het contrast tussen de weldadige wereld van chocoladeverwennerij en de nuchtere dropwereld van Venco als intrigerende uitnodiging om Choco D’rop te proberen.

Resultaat

Met de verkoop van ruim een miljoen potten trekt Venco een hoop nieuwe kopers de dropcategorie in. Choco D’rop wordt niet alleen massaal uitgeprobeerd; mensen keren er ook massaal terug voor meer.

Waarom Effie-waardig?

In een behoudende dropmarkt is het lef ver te zoeken. Vernieuwing gaat niet verder dan dezelfde drop in een andere vorm, mix of smaakje. Totdat Venco breekt met deze trend. Met een gewaagde innovatie die menig wenkbrauw doet fronsen. Drop met… chocolade? Is dat wel lekker dan? Na een charmeoffensief bestaande uit drie fasen, is Nederland eruit: ja. In het introductiejaar verkoopt Venco direct een miljoen potten Choco D’rop. Het trekt nieuwe kopers naar het merk én naar de categorie. Met deze voortrekkersrol bestendigt Venco haar mentaal marktleiderschap.

Schermafbeelding 2022-09-05 om 11.59.53.png

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland