Samenvatting
Titel
Venco Choco D’rop. Hoe een bijzondere smaakcombinatie Nederland veroverde.
Uitdaging
In een behoudende dropmarkt lanceert Venco een atypisch product: Venco Choco D'rop. Hiermee wil Venco nieuwe gebruiksmomenten creëren om zo haar mentaal marktleiderschap te versterken.
InziCht
Vreemde smaakcombinaties intrigeren. Als een vreemde combinatie heel lekker blijkt, vinden we dat interessant en geeft het ons talking value. “Wat ik nou toch geproefd heb…”.
Idee
Overdadig genieten, op z’n Nederlands. Het contrast tussen de weldadige wereld van chocoladeverwennerij en de nuchtere dropwereld van Venco als intrigerende uitnodiging om Choco D’rop te proberen.
Resultaat
Met de verkoop van ruim een miljoen potten trekt Venco een hoop nieuwe kopers de dropcategorie in. Choco D’rop wordt niet alleen massaal uitgeprobeerd; mensen keren er ook massaal terug voor meer.
Waarom Effie-waardig?
In een behoudende dropmarkt is het lef ver te zoeken. Vernieuwing gaat niet verder dan dezelfde drop in een andere vorm, mix of smaakje. Totdat Venco breekt met deze trend. Met een gewaagde innovatie die menig wenkbrauw doet fronsen. Drop met… chocolade? Is dat wel lekker dan? Na een charmeoffensief bestaande uit drie fasen, is Nederland eruit: ja. In het introductiejaar verkoopt Venco direct een miljoen potten Choco D’rop. Het trekt nieuwe kopers naar het merk én naar de categorie. Met deze voortrekkersrol bestendigt Venco haar mentaal marktleiderschap.