Terug naar cases overzicht

Sociale incasso levert meer op

Gedragscampagnes Kort - Effie Awards 2022

Still GGN.png
Still GGN.png

In deze case

Samenvatting

Opdrachtgever

GGN

Bureau

Joe Public Take-Away Advertising

Samenvatting

Titel

Sociale incasso levert meer op

Uitdaging

GGN wil groeien in een bestaande, traditionele en zelfs krimpende incassomarkt door het neerzetten van een nieuwe norm binnen de incassobranche die moet zorgen voor nieuwe instroom van klanten en van GGN de meest gewilde partij maken.

InziCht

Het besef neemt toe dat de traditionele aanpak van incasso- en gerechtsdeurwaarders sociaal maatschappelijk en commercieel niet wenselijk is. GGN wil sociaal incasseren verheffen tot de nieuwe norm en opdrachtgevers overtuigen dat het ook leidt tot een hoger betalingspercentage. Het ontbreekt echter aan bekendheid van de sociale werkwijze van GGN. 

Idee

Een campagne gericht op zakelijke doelgroepen maar in lijn met de nieuwe sociale koers, verteld uit het oogpunt van de klant met betalingsachterstand. Symbolisch gevisualiseerd door een opvallende point-of-view, waarbij we met klanten meekijken door een spionnetje in hun voordeur. 

Met inzet van echte medewerkers, echte voorbeelden en echte oplossingen maken we duidelijk dat je als zakelijke opdrachtgever maatschappelijk en financieel resultaat boekt en als klant niet in de problematische schulden terecht komt. Een daadkrachtige belofte die wordt samengevat in de afsluitende pay-off: GGN. Sociale incasso levert meer op. 

Resultaat

Commercieel resultaat:

Stijging van de instroom van zakelijke opdrachtgevers en marktaandeel gedurende de campagne maanden april en mei 2022 (t.o.v. april/mei 2021):

  • Instroom nieuwe opdrachtgevers +36% en +53%.
  • Marktaandeelindex 129 en index 149.

En +17% nieuwe opdrachtgevers t.o.v. de drie maanden voorafgaand aan de campagne.

Marketing- en communicatieresultaten:

Significante stijging in merkoverweging (+48%), bekendheid (gestegen naar de #1 positie), imago en merkonderscheid (+48%).

Waarom Effie-waardig?

Een a-typische adverteerder toont het lef om een nieuw geluid te laten horen binnen een traditionele branche, met een opvallende en efficiënte campagne én een bescheiden budget. Met een voor B-t-B verrassende mediastrategie wordt een groot effect gerealiseerd. Inzet van korte TV- en radiospots en online video’s leiden binnen twee maanden tot een significante stijging in bekendheid, merkoverweging en relevante merkwaarden. In die periode stijgt ook de instroom van nieuwe zakelijke opdrachtgevers én marktaandeel. De campagne levert dus iedereen veel op: klanten met een betalingsachterstand, opdrachtgevers en GGN zelf. 

Still GGN.png

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland