Samenvatting
Titel
Hoe kinderarmoede op de publieke en politieke agenda kwam
Uitdaging
1 op de 13 kinderen leeft in armoede. En dat in ons welvarende land. Kinderarmoede is een ongemakkelijke waarheid en daarom weinig besproken en gezien bij zowel het publiek als de politiek.
Inzicht
Kinderarmoede is een verborgen probleem, mede veroorzaakt door schaamte. Kinderen ervaren sociale uitsluiting die ontstaat als gevolg van hun armoede. Op dat emotionele inzicht is de campagne gebouwd.
Idee
We hebben de sociale uitsluiting voelbaar gemaakt. Door dit zichtbaar te maken in de context van de schoolklas en door kinderen die opgroeien in armoede uit te nodigen hun verhaal te vertellen.
Resultaat
Een grote verandering in bewustzijn en houding is gerealiseerd. Mensen zijn anders gaan kijken naar de problematiek van kinderarmoede. Het is gelukt het onderwerp op de politieke agenda te krijgen.
Waarom is de case Effie-waardig?
SIRE heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de bewustwording van kinderarmoede en de noodzaak tot bestrijding ervan. Nederland is anders gaan denken over het effect van armoede op kinderen. Dat het anders moet in Nederland, dat de politiek te weinig doet. SIRE heeft de maatschappelijke druk opgevoerd en dit leidde tot vele uitspraken van bedrijven en politici. Er is een Minister van Armoede benoemd. En dat is belangrijk: uit een zeer recente CBS-publicatie blijkt dat kinderarmoede in 2023 gaat toenemen van 8% naar 9,5%.