Terug naar cases overzicht

Hoe SIRE Nederland helpt beter om te gaan met de dood

Maatschappelijke Impact - Effie Awards 2022

SIRE_EFFIE_Header.jpg
SIRE_EFFIE_Header.jpg

In deze case

Samenvatting

Opdrachtgever

SIRE

Bureau

Selmore Creative Agency
Bex* communicatie
Pink Rabbit
Public Audio
51 North
Artbox
Monkey & Bananas
Storyboard & Bruut Amsterdam
Direct Research
Stroom

Samenvatting

Titel

Hoe SIRE Nederland helpt beter om te gaan met de dood

Uitdaging

We stoppen de dood het liefst ver weg. Terwijl praten over de dood bijdraagt aan verwerking tijdens het rouwproces. SIRE wil mensen aan het denken zetten door ‘de dood’ onderwerp van gesprek te maken.

InziCht

Omdat we bang zijn voor de dood en er niet mee weten om te gaan, hebben we moeite om erover te praten. Liever draaien we om de hete brij heen.
Dat is een heel menselijke reactie, maar werkt averechts.

Idee

Praat over de dood, niet eroverheen. We doen een emotioneel appel het gesprek aan te gaan. Blijf weg van dooddoeners, hoe goedbedoeld ook.
We houden een spiegel voor en geven een alternatief. 

Resultaat

De intentie om over de dood te praten stijgt significant. Mensen zijn zich veel meer bewust dat ze daarmee de band met hun dierbaren versterken.
Waarmee de angst om over de dood te praten vermindert. 

Waarom Effie-waardig?

De dooddoeners campagne slaagt erin om van de dood onderwerp van gesprek te maken. De oproep om niet over de dood heen te praten, is pijnlijk herkenbaar. We raken een gevoelige snaar met de verhalen. Na het zien van de campagne zijn mensen zich er meer bewust van dat praten over de dood je dichter bij elkaar brengt, ze voelen zich dieper verbonden. De relatie met hun dierbaren wordt hechter. De intentie om met elkaar over de dood te praten stijgt significant. De dood is als gespreksonderwerp werkelijk gaan leven.

SIRE_EFFIE_Header.jpg

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland