Terug naar cases overzicht

Laat jezelf weer gaan

Gedragscampagnes Kort - Effie Awards 2022

NS - Laat jezelf weer gaan - Key visual - LR_0.jpg
NS - Laat jezelf weer gaan - Key visual - LR_0.jpg

In deze case

Samenvatting

Opdrachtgever

NS

Bureau

TBWA\NEBOKO
Mindshare.Greenhouse
Johnny Wonder

Samenvatting

Titel

Laat jezelf weer gaan

Uitdaging

De coronacrisis plaatste NS voor een enorme uitdaging. Met 70% teruggang in reizigers, en een beleving van onveiligheid rond treinreizen, was de trein ook besmet door de pandemie. Hoe zorg je dat mensen toch weer willen terugkeren in de trein deze zomer?

InziCht

We kiezen niet voor het bevestigen van veiligheid, maar overtuigen de Nederlanders die twijfelen over het OV met inspiratie en aanstekelijke positiviteit. Willen we niet allemaal weer naar die plekken die we zo hebben gemist en ze weer samen beleven?

Idee

Laat jezelf weer gaan. Laat je weer inspireren om erop uit te gaan, je vrij te voelen om te gaan en staan waar je wil. Want met een Dagretour Dal is er niets dat je nog tegenhoudt.

Resultaat

De campagne raakte het hart, vele reizigers vonden de weg naar de trein terug. NS verkocht 411.302 tickets: ruim 9x boven de initiële doelstelling. Het resultaat op commercie én merk was boven alle verwachtingen.

Waarom Effie-waardig?

De trein was in de coronatijd een onveilige plek geworden. In plaats van voor een geruststellende veiligheidscampagne, durfde NS te kiezen voor inspiratie en vrijheid. Inspireren met wat er weer mogelijk wordt: eindelijk samen leuke dingen ondernemen. Zo blijkt dat emotie - ook op de korte termijn – niet alleen de snelste weg is naar het hart, maar ook naar gedrag. Mensen zijn massaal teruggewonnen voor de trein, met communicatie die op alle vlakken topscores noteert. Met ‘Laat jezelf weer gaan’ geeft NS Nederland precies de campagne die het nodig had.

NS - Laat jezelf weer gaan - Key visual - LR_0.jpg

Deel dit via

Lees verder

Effie cases 2022

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2022 Effie Awards Nederland