Terug naar cases overzicht

Kruidvat: van prijsvechter naar hartendief

Gedragscampagnes Lang - Effie Awards 2022

Key Visual Kruidvat_Effie_1.jpg
Key Visual Kruidvat_Effie_1.jpg

In deze case

Samenvatting

Opdrachtgever

A.S. Watson Health & Beauty Benelux

Bureau

DDB Unlimited & Eigen Fabrikaat
Annomann
Initiative
Greenhouse Group
We are Blossom

Samenvatting

Titel

Kruidvat: van prijsvechter naar hartendief

Uitdaging

De positie van Kruidvat als dé voordeeldrogist stond onder druk. Alleen schreeuwen met aanbiedingen was niet meer voldoende. Hoe kan het Kruidvat merk de nieuwe aanjager van groei worden?

InziCht

Ondanks alle pusherige prijscommunicatie voelden consumenten wel degelijk emotie bij Kruidvat. Het ongepolijste en imperfecte maakt het merk sympathiek en eigen. Dit willen we een gezicht geven.

Idee

Heel Nederland maakt kennis met Lies. Licht chaotisch en rommelig (zoals Kruidvat zelf ook een beetje is) runt deze single-mom op eigen wijze haar gezin. Gelukkig kan zij altijd rekenen op Kruidvat.

Resultaat

Lies werd direct door Nederland omarmd. Alle merk KPI’s werden overtroffen. Het Kruidvat merk vormde zo de basis voor nieuw succes: na jaren van stagnatie werd een forse omzet en marktaandeelgroei gerealiseerd.

Waarom Effie-waardig?

Kruidvat gooide als koning van de actiemarketing het roer radicaal om. Het merk vormde voor het eerst in haar geschiedenis de basis van nieuw succes. Korte en lange termijn gingen voortaan hand in hand. Het gevolg? Een indrukwekkende groei op alle merk KPI’s. En na jaren van stagnatie werd fors marktaandeel veroverd. Ook groeide de omzet flink harder dan de hypercompetitieve retail markt. Zonder hulp van meer mediabudget, promodruk of lagere prijzen. Maar dankzij de kracht van een sterk merk. Zo groeide Kruidvat uit van prijsvechter tot hartendief.

Key Visual Kruidvat_Effie_1.jpg

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland