Samenvatting
Titel
Van prijsvechter naar hartendief
Uitdaging
De positie van Kruidvat als dé voordeeldrogist stond onder druk. Alleen schreeuwen met aanbiedingen was niet meer voldoende. Hoe kan het Kruidvat merk de nieuwe aanjager van groei worden?
InziCht
Ondanks alle pusherige prijscommunicatie voelden consumenten wel degelijk emotie bij Kruidvat. Het ongepolijste en imperfecte maakt het merk sympathiek en eigen. Dit willen we een gezicht geven.
Idee
Heel Nederland maakt kennis met Lies. Licht chaotisch en rommelig (zoals Kruidvat zelf ook een beetje is) runt deze single-mom op eigen wijze haar gezin. Gelukkig kan zij altijd rekenen op Kruidvat.
Resultaat
Lies werd direct door Nederland omarmd. Alle merk KPI’s werden overtroffen. Het Kruidvat merk vormde zo de basis voor nieuw succes: na jaren van stagnatie werd een forse omzet en marktaandeelgroei gerealiseerd.
Waarom Effie-waardig?
Kruidvat gooide als koning van de actiemarketing het roer radicaal om. Het merk vormde voor het eerst in haar geschiedenis de basis van nieuw succes. Korte en lange termijn gingen voortaan hand in hand. Het gevolg? Een indrukwekkende groei op alle merk KPI’s. En na jaren van stagnatie werd fors marktaandeel veroverd. Ook groeide de omzet flink harder dan de hypercompetitieve retail markt. Zonder hulp van meer mediabudget, promodruk of lagere prijzen. Maar dankzij de kracht van een sterk merk. Zo groeide Kruidvat uit van prijsvechter tot hartendief.