Samenvatting
Titel
Hoe je met Zaterdag de harten van Nederland verovert
Uitdaging
De ruime, praktische modellen van ŠKODA zijn Nederlanders echt op het lijf geschreven. Maar ŠKODA blijft de rationele keuze. Om te kunnen groeien, moeten we onze doelgroep in het hart raken. Hoe dan?
InziCht
Veel mensen - ook zakelijke leaserijders - laten hun autokeuze sterk afhangen van wat ze er in het weekend mee doen. En in dat weekend is die auto vooral een gebruiksvoorwerp, geen showmodel.
Idee
We claimen de Zaterdag en bouwen dat uit tot integraal merkplatform. Modellen krijgen een belangrijke bijrol. ŠKODA groeit als merk van praktische oplosser, via hulpbieder naar emotionele verbinder.
Resultaat
ŠKODA wordt in de loop der jaren een geliefder merk. De overweging groeit op alle relevante autokenmerken (CEP’s). En dat betaalt zich uit in een hoog marktaandeel. Het merk dendert de top 5 binnen.
Waarom Effie-waardig?
We hebben een relevant lokaal merk weten te bouwen in een internationale context. Waarbij we trouw zijn gebleven aan onze strategie om de functionele kenmerken van de modellen van ŠKODA te emotionaliseren vanuit het merk. De Zaterdag is een rijk creatief domein van waaruit we niet alleen campagnes ontwikkelen maar waar we ook onze sponsoring, acties, modelintroducties, dealers, activaties en services aan verbinden. Dat heeft ertoe geleid dat we in 6 jaar tijd van een grijze middenmoter een top 5 automerk in Nederland zijn geworden.