Terug naar cases overzicht

Hoe een internationaal automerk met een lokale aanpak het een-na grootste merk van Nederland werd.

Merkcampagnes - Effie Awards 2022

Lucht laat je leven.jpg
Lucht laat je leven.jpg

In deze case

Samenvatting

Opdrachtgever

Toyota Nederland

Bureau

DDB Unlimited
WaveMaker
Pink Rabbit
MeMo2
BrandDoctors
Massive Music
Hazzazah
Ambassadors
Triangle PR
DealerTeam
BrandPulse

Samenvatting

Titel

Hoe een internationaal automerk met een lokale aanpak het een-na grootste merk van Nederland werd.

Uitdaging

Toyota kelderde zonder belastingvoordeel op hybride auto’s van de tweede naar de achtste marktpositie.  Toyota was futloos-saai zonder elektrische auto’s en met instrumentele, internationale marketing.

InziCht

Toyota moet zich niet alleen richten op de 13% die in markt is voor een auto, maar ook de overige 87% aanspreken. Mensen kunnen vrijwel alle drempels overwinnen zolang ze zich open blijven stellen voor verbeteringen.

Idee

In Nederlandse verhalen overwinnen mensen uit alle generaties, levensfasen en levenslopen herkenbare drempels. Vallen, opstaan en doorgaan helpt iedereen vooruitkomen.

Resultaat

Onze lokale merkaanpak won steeds meer harten voor het internationale merk. Het ambitieuze doel was een top 3 positie. Toyota werd het een-na grootst in imago, voorkeur én marktaandeel. 

Waarom Effie-waardig?

Toyota heeft, zonder EV’s, in een dalende verdringingsmarkt met een Nederlandse merkaanpak veel drempels overwonnen en harten veroverd.  Herkenbare, emotionele verhalen hebben het Japanse merk dichtbij gebracht. Ze leverden 20% meer herkenning op dan internationale autoreclame. Zo werden we met Nederlandse producties vanuit één menselijk inzicht voor het merk en het (verplicht aparte) sponsorplatform steeds consistenter. Toyota groeide van het 7e naar het 2e automerk van Nederland. En de basiskeuze om niet langer de techniek, maar mensen in de punt te zetten werd uiteindelijk ook bekroond met het klantvriendelijkste automerk.

Lucht laat je leven.jpg

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland