Samenvatting
Titel
Hoe een internationaal automerk met een lokale aanpak het een-na grootste merk van Nederland werd.
Uitdaging
Toyota kelderde zonder belastingvoordeel op hybride auto’s van de tweede naar de achtste marktpositie. Toyota was futloos-saai zonder elektrische auto’s en met instrumentele, internationale marketing.
InziCht
Toyota moet zich niet alleen richten op de 13% die in markt is voor een auto, maar ook de overige 87% aanspreken. Mensen kunnen vrijwel alle drempels overwinnen zolang ze zich open blijven stellen voor verbeteringen.
Idee
In Nederlandse verhalen overwinnen mensen uit alle generaties, levensfasen en levenslopen herkenbare drempels. Vallen, opstaan en doorgaan helpt iedereen vooruitkomen.
Resultaat
Onze lokale merkaanpak won steeds meer harten voor het internationale merk. Het ambitieuze doel was een top 3 positie. Toyota werd het een-na grootst in imago, voorkeur én marktaandeel.
Waarom Effie-waardig?
Toyota heeft, zonder EV’s, in een dalende verdringingsmarkt met een Nederlandse merkaanpak veel drempels overwonnen en harten veroverd. Herkenbare, emotionele verhalen hebben het Japanse merk dichtbij gebracht. Ze leverden 20% meer herkenning op dan internationale autoreclame. Zo werden we met Nederlandse producties vanuit één menselijk inzicht voor het merk en het (verplicht aparte) sponsorplatform steeds consistenter. Toyota groeide van het 7e naar het 2e automerk van Nederland. En de basiskeuze om niet langer de techniek, maar mensen in de punt te zetten werd uiteindelijk ook bekroond met het klantvriendelijkste automerk.