Samenvatting
Titel
Hoe bol.com onderdeel werd van de Sinterklaasbeleving
Uitdaging
Naast communicatiecampagnes rond Sinterklaas bouwt bol.com sinds enkele jaren ook aan het verbeteren van de Sinterklaasbeleving van gezinnen. Na aantoonbaar effect van de Grote Speelgoed App in die beleving, was het zaak om dit nieuwe touchpoint in de journey te versterken in gebruikers en engagement.
InziCht
Maar hoe maak je een App tot het gesprek van het schoolplein, in een al overvol speelgoed-, media- en entertainmentlandschap? Bol.com zag in dat alleen functioneel meer speelgoedcontent toevoegen niet zou werken, maar dat het juist moest inzetten op meer magie en fantasie rond het Sinterklaasfeest. Dat is waar de Sinterklaasbeleving écht om draait.
Idee
Om de Grote Speelgoed App te promoten werd ‘het Verdwenen Speelgoed Mysterie’ gelanceerd: een interactief Sinterklaasverhaal waarin kinderen als Hulpsinten de echte Sinterklaas hielpen door spellen te spelen, speelgoed terug te vinden en zo het mysterie rondom het verdwenen speelgoed op te lossen. Met dit concept wist bol.com de aandacht van kinderen en ouders voor een periode van twee maanden vast te houden. Een unieke en eigentijdse Sinterklaasbeleving, waarmee naast inspiratie en functioneel gemak vooral ook extra Sint-magie in de huiskamers gebracht werd.
Resultaat
En met succes: het aantal App-gebruikers en de gemiddelde gebruikerstijd stegen met respectievelijk 48% en 128%. Dit zorgde er voor dat gebruikers van de App 72% meer uitgaven bij bol.com dan niet-gebruikers. Een prachtig voorbeeld van effectiviteit door creativiteit in de customer experience.
Waarom Effie-waardig?
Op deze manier bewijst bol.com dé lokale speler te zijn die de Sinterklaas-cultuur het allerbeste snapt. De winkel van alle Sinterklaasvierders, in communicatie én beleving.