Terug naar cases overzicht

Het Vergeten Kind stopt gesloten jeugdzorg.

Maatschappelijke Impact - Effie Awards 2022

Key visual_0.png
Key visual_0.png

In deze case

Samenvatting

Opdrachtgever

Stichting Het Vergeten Kind

Bureau

Happy Horizon
WWAV
2Twintig PR

Samenvatting

Titel

Het Vergeten Kind stopt gesloten jeugdzorg. 

Uitdaging

Stichting Het Vergeten Kind komt op voor achtergestelde (‘vergeten’) kinderen en wil dat gesloten jeugdzorg in Nederland stopt. 

InziCht

Elk jaar zitten ruim 1.800 kinderen onschuldig opgesloten in gesloten jeugdzorg. Uit onderzoek blijkt dat opsluiting bij 76% van de kinderen leidt tot nog grotere psychische problemen en nieuwe trauma’s.  

Idee

Problematiek agenderen via de media, momentum creëren, urgentie verhogen, publiek oproepen om de petitie te ondertekenen, petitie overhandigen aan de minister, beleid veranderen.  

Resultaat

Ruim 6 miljoen euro PR-waarde en 134.000 handtekeningen onder de petitie hebben voor zoveel publieke druk gezorgd, dat de minister op 8 juli jl. drastische hervorming van de jeugdzorg aankondigde.  

Waarom Effie-waardig?

Omdat de publiekscampagne misstanden in de gesloten jeugdzorg onder de aandacht heeft gebracht bij zowel het brede publiek als de media. Dit zorgde voor een langlopende maatschappelijke discussie en veel ophef, en zorgde dat de politiek het beleid blijvend heeft aangepast.  

Key visual_0.png

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland