Samenvatting
Titel
Ga voetballen als Oranje: onze succesvolste wervingscampagne ooit
Uitdaging
Door corona is de instroom van nieuwe jeugdleden (4-12jr) bij voetbalverenigingen ingestort. Een existentieel probleem voor een gezonde toekomst van individuele verenigingen en het totale Nederlandse amateurvoetbal.
InziCht
Zowel voor jonge kinderen als hun ouders is lid worden van een voetbalvereniging een grote stap. Eerst kunnen uitproberen en kijken of er een klik is met voetbal en met de vereniging, is cruciaal.
Idee
De ultieme voetbaldroom van elk kind (en hun ouders) is in Oranje spelen. Dit brachten we dichterbij met muziek en Oranjefestivals, zodat kinderen op een originele manier kennis konden maken met voetbal bij een vereniging in Oranjesferen.
Resultaat
Er werden 546 Oranjefestivals georganiseerd, waaraan 70.980 kinderen deelnamen. Dit leidde tot een gigantische stijging van de jeugdinstroom bij amateurverenigingen van 58.599 (+40% t.o.v. 2019/20).
Waarom Effie-waardig?
Door deze gelaagde nationale campagne, aangejaagd met lokale activaties en de brug van muziek, is de KNVB in nauwe samenwerking met amateur voetbalverenigingen, erin geslaagd de instroom van jeugdleden (4-12jr) te laten stijgen met +40%, midden in het tweede coronajaar. De eenmalig door de KNVB geïnvesteerde campagnekosten, zijn door de amateur voetbalverenigingen in seizoen 2020/21 al in twaalfvoud terugverdiend aan contributieopbrengsten alleen.
De meeropbrengst aan contributies herhaalt zich per seizoen, waardoor de lange termijn ROI nog veel hoger gaat uitvallen. Hiermee draagt deze campagne structureel bij aan een gezond amateurvoetbalklimaat in Nederland, nu en in de toekomst.