Samenvatting
Titel
Face the Elephant in the Room
Uitdaging
De negatieve impact van vleesconsumptie staat niet op de agenda van COP26 – de VN-klimaattop. Hoe zorgen we ervoor dat er zowel in de politiek als bij het publiek meer aandacht is voor dit onderwerp?
Inzicht
Er is een publieke behoefte aan directe actie vanuit de politiek om de opwarming van de aarde tegen te gaan. Alhoewel de politieke focus verschuift naar het klimaat, ontbreekt het aan concrete actie.
Idee
We riepen iedereen op om #ClimeatAction te ondernemen en wereldleiders de ‘olifant in de kamer’ te tonen via een AR-filter op social media.
Resultaat
- 121.000 filterimpressies
- Issuebereik van 5 mio
- De Vegetarische Slager benoemd als ‘Meest duurzame merk’ door Sustainable Brand Index
- Meer aandacht voor een duurzame en smaakvolle oplossing, namelijk plantaardig vleesch
Waarom is de case Effie-waardig?
Door een 360°-publiekscampagne te initiëren hebben we de negatieve impact van vleesconsumptie op constructieve en disruptieve manier onder de aandacht gebracht bij de politiek en het publiek. Zo is er voor bewustwording rondom het verband tussen vleesconsumptie en klimaatverandering gezorgd én kan beleid in binnen- en buitenland worden aangescherpt. De campagne ‘Face the Elephant in the Room’ bewijst het belang en het krachtige effect van gezamenlijke impact, zelfs als de politiek hier haaks tegenover staat. Met gebundelde krachten brachten we het concept ‘The Elephant in the Room’ tot leven.