Terug naar cases overzicht

Maakt bier, genen oorlog

Merkcampagnes - Effie Awards 2022

Affligem_Make beer not war_Still 1_1.png
Affligem_Make beer not war_Still 1_1.png

In deze case

Samenvatting

Opdrachtgever

Heineken Nederland/Affligem

Bureau

Alfred International
Dentsu Redstar

Samenvatting

Titel

Maakt bier, genen oorlog

Uitdaging

In de drukke speciaalbiermarkt wil Affligem bij meer speciaalbierdrinkers op de radar komen als een toegankelijk speciaalbier. 

InziCht

De sophisticated communicatie in speciaalbier past meer bij de tijd dat het nog iets voor de happy few was. Er ligt ruimte voor een merk dat met humor en impact een breder publiek aanspreekt. 

Idee

Maakt bier, genen oorlog. Een luchtige interpretatie van Affligems feitelijke ontstaansgeschiedenis – waarin een aantal ridders het zwaard neerlegden om hun leven te wijden aan het brouwen van bier. 

Resultaat

De campagne creëert een trendbreuk in spontane bekendheid en laat Affligem sterk groeien in Brand Power, terwijl het ook commercieel blijvend beter presteert dan de markt en haar concurrenten. 

Waarom Effie-waardig?

Met minder mediageld meer effect sorteren. Dat vraagt om lef. Lef dat Affligem toonde, door fors te investeren in impactvolle communicatie en daarbij de codes van de speciaalbiercategorie aan haar laars te lappen. Geen sophisticated consumenten die serieus-genietend naar hun bier kijken. Maar middeleeuwse ridders die het zwaard neerleggen en bier gaan brouwen. Het lef van deze keuzes betaalt zich uit. Met minder mediageld dan voorheen forceert Affligem een positieve trendbreuk in spontane bekendheid en een sprong in brand power, terwijl het harder groeit dan de markt en haar concurrenten. 

Affligem_Make beer not war_Still 1_1.png

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland