Samenvatting
Titel
Maakt bier, genen oorlog
Uitdaging
In de drukke speciaalbiermarkt wil Affligem bij meer speciaalbierdrinkers op de radar komen als een toegankelijk speciaalbier.
InziCht
De sophisticated communicatie in speciaalbier past meer bij de tijd dat het nog iets voor de happy few was. Er ligt ruimte voor een merk dat met humor en impact een breder publiek aanspreekt.
Idee
Maakt bier, genen oorlog. Een luchtige interpretatie van Affligems feitelijke ontstaansgeschiedenis – waarin een aantal ridders het zwaard neerlegden om hun leven te wijden aan het brouwen van bier.
Resultaat
De campagne creëert een trendbreuk in spontane bekendheid en laat Affligem sterk groeien in Brand Power, terwijl het ook commercieel blijvend beter presteert dan de markt en haar concurrenten.
Waarom Effie-waardig?
Met minder mediageld meer effect sorteren. Dat vraagt om lef. Lef dat Affligem toonde, door fors te investeren in impactvolle communicatie en daarbij de codes van de speciaalbiercategorie aan haar laars te lappen. Geen sophisticated consumenten die serieus-genietend naar hun bier kijken. Maar middeleeuwse ridders die het zwaard neerleggen en bier gaan brouwen. Het lef van deze keuzes betaalt zich uit. Met minder mediageld dan voorheen forceert Affligem een positieve trendbreuk in spontane bekendheid en een sprong in brand power, terwijl het harder groeit dan de markt en haar concurrenten.