Samenvatting
Samenvatting
TeamNL is in korte tijd en met minimaal budget bekend en populair geworden. Met krachtige woord- en beeldtaal schiet de bekendheid in december uit de startblokken waarna TeamNL tijdens de Winterspelen met een uitgekiende mediastrategie aan betekenis en fans wint. Het verbindende thema ‘Zo Doen We Dat’ maakt TeamNL een winning team dat andere nationale teams op en naast het sportveld verslaat. Zo Doen We Dat maakt van de sporters trotse ambassadeurs, brengt hun wereld dichterbij voor de fans en partners en verbindt Nederland in trots op óns team: TeamNL.
Juryrapport
Ambitie
TeamNL is de merknaam van de topsporters die op de Olympische en Paralympische Spelen uitkomen. NOC*NSF wilde dit ‘sportmerk’ in de aanloop naar de Winterspelen van 2018 laden door het een ‘gezicht’ te geven. Dat zou ook de breedtesport ten goede moeten komen: met TeamNL wilde de sportkoepel Nederlanders inspireren om het beste uit zichzelf te halen. Een mooie sympathieke ambitie, met een hoog maatschappelijk gehalte.
Slechts 33% van de Nederlanders kent TeamNL (onder sportfans ligt dat percentage op 51%). Betekenis heeft het merk amper. De ambitie van NOC*NSF was dan ook het dichter bij elkaar brengen van topsporters en fans, met name in de leeftijdsgroep 18-35 jaar. Om dat te bereiken waren (niet al te ambitieuze) doelstellingen geformuleerd op het niveau van merkbekendheid, interesse en merkwaarden (dynamisch, respectvol, verbindend, grensverleggend).
Strategie
Op basis van het inzicht ‘teamgevoel is een verbindende emotie’ is het thema ‘Zo doen we dat’ ontwikkeld. Die...