Terug naar cases overzicht

Zeeman opent nieuwe ogen met het verhaal achter de koopjes.

Merkcampagnes - Effie Awards 2018

Effie_18_Zeeman opent nieuwe ogen met het verhaal achter de koopjes..jpg
Effie_18_Zeeman opent nieuwe ogen met het verhaal achter de koopjes..jpg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

Zeeman

Bureau

Persuade

Samenvatting

Samenvatting

In een krimpende en competitieve markt brengt Zeeman een kentering teweeg met de campagne ‘Zo eenvoudig kan het zijn’. De campagne opent de ogen van een nieuwe kopersgroep met het verhaal achter de koopjes. De kwaliteitsperceptie stijgt spectaculair en de nuchtere kijk van het merk wordt herkend en gewaardeerd. Dit alles zonder de bestaande, trouwe klanten van zich te vervreemden. Zo versterkt Zeeman haar concurrentiepositie. Weet binnen een jaar een dalende omzet om te buigen. En groeit binnen drie jaar bijna twee keer zo hard als de markt.

Effie_18_Zeeman opent nieuwe ogen met het verhaal achter de koopjes..jpg

Juryrapport

Ambitie

Een turbulente sector, die van de textielsupers en kleding-voordeelketens. Een jarenlange daling in de markt en een stevige groei van het aantal webwinkels kleedden, zo gezegd, de marktpositie van Zeeman steeds verder uit. Om terrein terug te kunnen winnen, was sowieso handhaving van het lage prijsniveau noodzakelijk (ondanks de stijgende inkoopkosten). En omdat Zeeman al in heel Nederland vestigingen heeft, was er eigenlijk maar één kansrijk spoor: een nieuwe kopersgroep aanboren.

Een doelgroeponderzoek binnen de BrandAsset Valuator leerde Zeeman dat er veel te halen zou kunnen zijn bij de groep die de intrinsieke waardes bij elke aankoopbeslissing naloopt: de zogenaamde ‘Afwegers’. Zonder de lage prijsperceptie (en dus de bestaande klanten) geweld aan te doen, wilde Zeeman daarom de kwaliteitsperceptie sterk verbeteren en legde zodoende op variabelen als merkrelevantie, merkwaardering en merkimago de lat hoog.

Strategie

Een sterk inzicht en een slimme strategie staan aan...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland