Samenvatting
Samenvatting
'Wish Maps' laat zien hoe je met een simpele oplossing en weinig budget maatschappelijke en commerciële impact maakt dankzij de geïntegreerde inzet van concept, strategie, creatie, communicatie en PR.
Juryrapport
Ambitie
Make-A-Wish Nederland laat de allerliefste wens van kinderen met een levensbedreigende ziekte uitkomen. Dat doet de organisatie al dertig jaar, jaarlijks worden circa 600 wensen vervuld. Maar de opbrengsten (donaties) liepen de laatste jaren terug, volgens onderzoek vanwege compassion fatigue en doordat mensen zich te weinig betrokken voelden bij de organisatie.
Met name die laatste reden trok Make-A-Wish zich aan: doneren voor het realiseren van kinderwensen moest een ‘dichtbij-mijn-bed-show’ worden. De organisatie stelde zich ten doel de problematiek laagdrempelig zichtbaar te maken, in de hoop daarmee langdurige betrokkenheid van donateurs te winnen.
Strategie
Het inzicht is goed: mensen komen in actie, mits ze zich betrokken voelen bij het probleem en een oplossing binnen handbereik zien. In de sterke fondsenwervingsstrategie (≠ strategie voor maatschappelijke verandering) richtte Make-A-Wish zich op het bijna voelbaar maken van de relatie tussen donateur en ziek kind....