Samenvatting
Samenvatting
Normaal gesproken verliest Samsung tijdens een nieuwe iPhone-introductie, dit keer hebben we weten te winnen door barrières te doorbreken. Door de launch van de iPhone8/X te gebruiken om momentum te claimen voor de superieure productfeatures van de S8/Note8. En met een slimme gedragscampagne de angst om over te stappen naar Samsung weg te nemen. Daarmee slaagt Samsung erin de Proud-to-Own van Samsung aanzienlijk te vergroten, vooral onder iPhone-gebruikers. Daardoor wint Samsung 3,6% volume-aandeel in het premium segment en verkleint de afstand met Apple naar 29,8%.
Juryrapport
Ambitie
Eén van de grootste uitdagingen in gedragsverandering is een iPhone-gebruiker bewegen om over te stappen op Samsung Galaxy. Toch is dat precies wat Samsung met de introductie van de Galaxy S8 en Note8 wilde bereiken. Normaal gesproken verliest Samsung marktaandeel als Apple met een nieuwe iPhone komt. Nu wilde Samsung juist zo’n introductie - die van de iPhone 8 en X - gebruiken om Apple te challengen.
Daartoe moest het bedrijf in ieder geval de merkbarrière slechten zodat twijfelaars overtuigd konden worden over te stappen. Samsung hanteert eigen onderzoeks-KPI’s: de Proud to Own Competitor Index. Deze waarde meet de trots op en het engagement met het merk en moest flink stijgen om Apple tijdens de launch van nieuwe iPhones überhaupt te kunnen aanvallen. De commerciële doelstelling luidde: 3% stijging marktvolume-aandeel in de periode oktober 2017 - eind januari 2018. Van de switchers moest minimaal 10% iPhone-switcher zijn.
Strategie
Samsung moest drie hobbels over om...