Terug naar cases overzicht

Straks heb je het nodig.

Maatschappelijke Impact - Effie Awards 2018

Effie_18_Straks heb je het nodig..jpg
Effie_18_Straks heb je het nodig..jpg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

Rabobank

Bureau

Ogilvy Amsterdam
PHD
Blazhoffski Productions B.v.
Traffic4U
Dept
Alion
Capitola Digital B.v.

Samenvatting

Samenvatting

Een effectieve en gedragspsychologisch slimme bewustwordingscampagne. Vermogensopbouw voor later is taaie materie waar mensen liever voor wegduiken. De boodschap is onaangenaam, complex en individueel verschillend. De PR-start vanuit NIBUD-onderzoek, partnerships met maatschappelijke organisaties en de verwijzing naar andere banken zorgen voor geloofwaardigheid. De campagne maakt alert maar niet angstig, confronteert met concrete bedragen maar blijft lichtvoetig en toegankelijk. Geen vrijblijvende attituderesultaten, maar indrukwekkende gedragscijfers: 575.000 platformbezoekers, 294.000 ingevulde checks, 1.400.000 bekeken toekomstvideo’s, ruim 3.000.000 uitgekeken documentaires, 68.834 bestelde boekjes. Het begin van Rabobank’s bijdrage aan gezond financieel leven in Nederland.

Effie_18_Straks heb je het nodig..jpg

Juryrapport

Ambitie

Er is een probleem dat weinig aandacht kreeg: de financiële (on)gezondheid van huishoudens. Zo’n 2,5 miljoen huishoudens - vooral gevormd door generaties van na 1970 -  hebben een ‘financiële dode hoek’, zoals Rabobank het noemt. Deze groep bouwt te weinig vermogen op om latere grote uitgaven (studie kinderen, hypotheek, pensioen) te kunnen bekostigen.

Rabobank stelt zich ten doel de komende vijf jaar - de campagne loopt tot 2023 - één miljoen huishoudens bewust te maken van de noodzaak tot opbouw van meer eigen vermogen. Een maatschappelijke ambitie zonder commerciële doelen. Mooi dat een bank zich belangeloos op zo’n thema stort, in samenwerking met maatschappelijke partners als het NIBUD en de Pensioenfederatie. Voor deze eerste campagneperiode waren de doelen: 250.000 bezoekers van de speciale website, 100.000 online checks en 33.000 afgenomen werkboekjes.

Strategie

Het is een slechtnieuwsboodschap waar mensen niet graag over nadenken. Men vindt het thema ingewikkeld,...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland