Terug naar cases overzicht

Ping&Klaar; Muzikale commercial bezorgt Iglo verkoophit tegen alle marktconventies in

Gedragscampagnes Lang - Effie Awards 2018

Effie_18_Ping&Klaar; Muzikale commercial bezorgt Iglo verkoophit tegen alle marktconventies in.png
Effie_18_Ping&Klaar; Muzikale commercial bezorgt Iglo verkoophit tegen alle marktconventies in.png

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

Iglo Nederland B.v.

Bureau

Branddeli
Doogle Productions

Samenvatting

Samenvatting

Iglo introduceerde tegen alle marktconventies in, Ping&Klaar; de eerste vriesverse complete magnetronmaaltijd op een bord.  Voor de emotieloze bereidingshandeling werd een campagne ontwikkeld vanuit het inzicht dat muziek emoties toevoegt. De geluiden en handelingen nodig om Ping&Klaar te bereiden, zijn verwerkt in de evergreen De Blauwe Donau (Johan Strauss). De campagne veroorzaakte een verkoophit in het supermarktkanaal, waarbij penetratie, distributie en herhalingspercentage ver boven de doelstellingen uitkwamen en Ping&Klaar een uplift veroorzaakte voor de gehele diepvriesmaaltijdcategorie. De campagne van Ping&Klaar trekt daarmee nieuwe shoppers naar een low-traffic categorie.

Effie_18_Ping&Klaar; Muzikale commercial bezorgt Iglo verkoophit tegen alle marktconventies in.png

Juryrapport

Ambitie

Consumenten zoeken gezondheid, gemak en genot (drie G’s), oftewel voedzame, makkelijke en lekkere maaltijden. In de categorie kant & klaarmaaltijden (koelvers en diepvries) bestaan er een aantal stevige barrières die het tegemoetkomen aan deze trend lastig maken: kant & klaarmaaltijden bevatten conserveringsmiddelen, je moet er alsnog voor naar de winkel en de smaak is vlak. Medio 2017 lanceerde Iglo een nieuw product dat deze barrières moest slechten: Iglo Ping & Klaar, een maaltijdbord dat rechtstreeks uit de magnetron op tafel kan.

Voor dit nieuwe product definieerde Iglo drie doelgroepen ‘alleen-eters’: studenten, DINK’s (double income no kids) en 65-plussers. Een campagne moest oude vooroordelen wegnemen en awareness, overweging en aankoop realiseren bij deze drie doelgroepen. Commercieel werd ingezet op een 5% hoger marktaandeel in de categorie diepvriesmaaltijden en een distributie van minimaal 60%.

Strategie

Het communicatie-inzicht is een vrij breed...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland