Samenvatting
Samenvatting
De OHRA-campagne loopt al meer dan vijf jaar, zowel op TV als online, en is even populair als effectief. OHRA heeft hiermee verzekeren mobiel gemaakt. Een gedragsverandering van heb-ik-jou-daar, ondanks het beperkte share of voice van ±7%. Het legt OHRA geen windeieren: de portefeuilles staan op recordhoogte ondanks een krimpende markt, de klanttevredenheid is skyhigh, vaste klant bij de Gouden Loeki én er wordt een enorme efficiencyslag gemaakt. Een merk dat zes jaar geleden vocht voor haar bestaansrecht wordt hiermee één van de twee focusmerken van het nieuwe NN concern.
Juryrapport
Ambitie
OHRA dreigde in een sterk veranderend concurrentieveld - nieuwe online-aanbieders - en een krimpende markt in de verdrukking te raken. Maar met een marktaandeel van nog geen 5% kon de direct writer niet echt potten breken. De onderneming besloot daarom het domein ‘mobiel verzekeren’ te gaan ontwikkelen. Een gewaagde stap, want zou de Nederlander op zijn smartphone plaats maken voor een low involvement-product als verzekeringen?
Met communicatiedoelstellingen op kennis (25% ziet OHRA als de verzekeraar waar zaken mobiel geregeld kunnen worden), houding (50% waardeert dit, klanttevredenheid van 7,1 naar 7,5) en gedrag (160.000 downloads van de app = 20% van het klantenbestand) ging OHRA aan de slag om de commerciële doelstellingen (stabilisatie in schade, lichte groei in zorg) te realiseren.
Strategie
OHRA had het haakje gevonden om zich onderscheidend te kunnen positioneren: als mobiele verzekeraar. Met de inzet op de smartphone wilde OHRA de merkbelofte ‘direct geregeld,...