Samenvatting
Samenvatting
Tele2NL introduceerde in 2015 haar 4G-propositie. De ultieme combinatie van razendsnel 4G-internet, ongewoon grote databundels en value-for-money-prijzen maakt zorgeloos internetten eindelijk mogelijk. Tele2 presenteert zich als bevrijder die dingen anders doet, creatief vertaald: 'Fun Rebel'. Alles volgens het mantra 'Niet-omdat-het-moet, maar-omdat-het-kan'. Deze kleurrijke, onconventionele meerjarenmerkcampagne, met een unieke stijl in telecomland, is iedere keer 100% raak en creëerde ongekende communicatie- en commerciële successen met >50% v.h. mediabudget v.d. marktleiders. Tele2 wordt nu in één adem genoemd met de grote drie dankzij haar 1,1 miljoen klanten en is de unieke winnaar.
Juryrapport
Ambitie
Het verhaal van Tele2 dat met een aansprekende 4G-propositie de telecommarkt een stevige vuistslag verkocht, is al vaak gedeeld. Aan het begin van de campagneperiode (december 2015) hing Tele2 in de touwen, mede dankzij het prijsvechters-imago dat niet meer werkte. De grote aanbieders in de sector stuntten met kortingen en op specifieke doelgroepen gerichte budgetproposities.
Van het moederbedrijf in Zweden kreeg Tele2 Nederland de opdracht om met het nieuwe 4G-netwerk de markt op te schudden: create an ownable philosophy and distinctive personality. Dat moest dan binnen drie jaar resulteren in de nummer 4 provider-positie in Nederland. En op de lange termijn (eind 2018) wilde de provider 750.000 klanten kunnen bijschrijven (= 6% marktaandeel volgens de prognoses uit 2015). Geen sinecure in een context van heftige competitie en constante prijserosie.
Strategie
Tele2 koos voor een stevige herpositionering, van ‘goedkoop’ naar ‘waarde’, van prijsvechter naar A-merk. Het...