Samenvatting
Samenvatting
Het gedrag van mensen verander je niet zomaar. Drie jaar campagne voeren voor woninginbraakpreventie heeft positieve communicatieresultaten, maar nauwelijks op gedrag. Totdat in 2017 een strategie op drie dimensies tegelijkertijd het tij doet keren. 1. Iedereenkan zich in de campagne herkennen (identificatie), 2. de doelgroepbeseft dat woninginbraak hen zo kan overkomen (motivatie), 3. én dat ze dat net zo makkelijk kunnen voorkomen (facilitatie). Het resultaat; voor het eerst daalt het aantal inbraken tijdens en na de campagne veel sterker dan het jaargemiddelde; Nederland is eindelijk opgestaan tegen inbrekers.
Juryrapport
Ambitie
In de wintermaanden, en dan vooral tijdens de feestdagen, krijgen inbrekers van nonchalante landgenoten vrij spel. Elke tien minuten vindt er een inbraak in Nederland plaats. Dat aantal daalt wel al jaren structureel, maar woninginbraak is nog altijd de meest voorkomende high impact crime. Het ministerie van Justitie en Veiligheid wilde daarom nu eindelijk eens het inbraakcijfer scherp terugdringen, iets wat ondanks jarenlang campagnevoeren nooit lukte. Sterker nog: tijdens campagneperiodes was de daling van het aantal inbraken niet of amper groter dan het jaargemiddelde.
De opdracht aan het bureau was simpel: ontwikkel een eindejaarscampagne die het gedrag wel beïnvloedt; burgers moeten zelf preventieve maatregelen gaan nemen. Met een campagne die kennis, houding en gedrag beïnvloedde, wilde het ministerie een 4% grotere daling van het aantal inbraken bereiken dan het jaargemiddelde. Een ambitieuze doelstelling, zeker in het licht van de voorgeschiedenis.
Strategie
Het...