Terug naar cases overzicht

Karvan Cevitam

Merkcampagnes - Effie Awards 2024

In deze case

Samenvatting
Kenmerken
Uitdaging & Ambitie
Inzicht & Strategie
Concept & Plan
Resultaten
Juryrapport

Opdrachtgever

Kraft Heinz Company

Bureau

QV Creative
Aanstekelijk

Samenvatting

Titel

De lekkerste limonade schenkt een glimlach

Uitdaging

Draai de daling van Karvan Cevitam om, maak het merk en het product weer relevant en waardevol voor de doelgroep.

InziCht

Limonade is meer dan water met een gezonde fruitsmaak voor gezinnen. We kennen immers allemaal het plezier dat limonade schenkt.

Idee

Het is Karvan Cevitime! In alles dat we doen op merk en product: de lekkerste limonade schenkt een (herkenbare) glimlach.

Product Introductie: Zero

Product Verbetering: Original

Campagne: Karvan Cevitime!

Socials: Wekelijkse dad jok es, via het "Juice Channel"

Winkelvloer lifhack: De Thisplay

Resultaat

Binnen een jaar succesvolle herpositionering. De limonades sluiten aan op consumentbehoeftes, het merk heeft het lekkere vrolijke imago terug.  

Waarom Effie-waardig?

Kostenstijgingen en toenemende concurrentie enerzijds, verwatering van het merk met korte termijn focus anderzijds, leidden tot daling van Karvan Cévitam. De uitdaging: Maak het merk en product het weer waard. Lekkerder dan water en gezonder dan frisdrank. Als ouders kan je het gerust aan je kinderen geven of het zelf drinken. Kortom een glimlach voor het hele gezin. Dat komt samen in: Karvan Cévitime. Herkenbaar plezier met de lekkerste, gezondere limonades. De nieuwe Karvan Cevitam Zero en verbeterde Original schenken het. Aan de nieuwe campagne, wekelijkse socials en BTL zichtbaarheid zie je het: De lekkerste limonade schenkt weer een glimlach!

Kenmerken

Merknaam + issue/product/service

De lekkerste limonade schenkt een glimlach

Campagneperiode

18 oktober 2023 - 18 september 2024

Uitdaging & Ambitie

Lees hier de gehele case.

Inzicht & Strategie

Lees hier de gehele case.

Concept & Plan

Lees hier de gehele case.

Resultaten

Lees hier de gehele case.

Juryrapport

Ambitie

In de limonade-categorie was Karvan Cévitam (KC) decennialang de onbetwiste marktleider. Maar de laatste jaren woedt er een stevige concurrentiestrijd: suikerhoudende dranken zoals KC daalden in volume, het suikervrije segment groeide hard. Waar gezondheid een steeds belangrijkere driver werd binnen de categorie, bleef KC op productniveau achter. Het merk had simpelweg nog geen lekkere en natuurlijke zero-limonade. Het management zocht ondertussen vergeefs naar besparingen op de kosten omdat de inkoop en verpakkingsprijzen almaar verder stegen. KC in een kleinere verpakking met een nieuwe receptuur sloeg niet aan. Het gevolg was: een versnelde daling van marktaandeel en penetratie, en afkalving van de merkperceptie. Daarbovenop kwam ook nog eens negatieve publiciteit door een loslatende beschermlaag in de verpakking.

Hoog tijd voor een 180 graden-draai. Een nieuwe Karvan Cévitam Zero werd geïntroduceerd en de KC Original werd verbeterd, ondersteund door een merkcampagne....

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2025 Effie Awards Nederland