Samenvatting
Merknaam + issue/product/service
Wie slim is slaapt bij Bastion
Campagneperiode
13 april 2024 - 1 juli 2024

Uitdaging & Ambitie
Zie hier de gehele case.
Inzicht & Strategie
Zie hier de gehele case.
Concept & Plan
Zie hier de gehele case.
Resultaten
Zie hier de gehele case.
Juryrapport
Ambitie
De Nederlandse markt voor hotelovernachtingen bevond zich tijdens en na de coronacrisis in zwaar weer, maar in 2022 zette het herstel in. Eind 2023 was de sector weer op het niveau van voor de crisis beland. Bastion Hotels profiteerde te weinig van die opleving omdat het imago - oubollig, stoffig - de hotelketen parten speelde. Bastion bezette de vijfde positie in de markt, achter Van der Valk (marktleider), Fletcher, NH en Ibis. Geen fijne plek, wetende dat consumenten structureel top 3-aanbieders (samen goed voor 58% marktaandeel) meenemen in hun overwegingen. Door uitbreiding van het aantal hotels groeide de omzet van Bastion wel, maar om het imago positief te kunnen beïnvloeden was vooral werk aan de marketing-winkel nodig.
Bastion zette in op groei van het marktaandeel (niet gekwantificeerd) en het bereiken van een positie in de top 3. Daartoe wilde het bedrijf de merkoverweging laten stijgen naar 24% (terwijl nota bene de benchmark voor een top 3-positie op 27% lag)...