Samenvatting
Titel
Bonvol Verrassing.
Uitdaging
Tover een onpersoonlijke bon om tot een heel verrassende persoonlijke cadeaubeleving met een digitale innovatie en een onderscheidende customer journey.
InziCht
Een Nationale Bioscoopbon kan zoveel meer waard zijn dan het bedrag dat erop staat.
Idee
We nemen merk én product op de schop met ‘Bonvol Verrassingen’, zodat de spanning van een bioscoopbezoek meteen voelbaar is. Klanten kunnen een unieke ervaring bonvol verrassingen creëren door thema’s, stickers, GIF's en berichten toe te voegen aan de cadeaubon.
Resultaat
Met het nieuwe platform is het aantal aankopen van de digitale-bon met merkervaring enorm gegroeid! Voor ons niet verrassend ;)
Waarom Effie-waardig?
We hebben de Nationale Bioscoopbon omgetoverd tot een verrassend en persoonlijk cadeau. Daarnaast hebben we de betekenis van een digitale cadeaubon opnieuw uitgevonden en daarmee de cadeaubonnenmarkt flink opgeschud. De klantervaring is sterk verbeterd door het digitale platform dat doordrenkt is met het merkverhaal ‘bonvol verrassingen’. En met resultaat! Consumenten vinden het niet alleen leuk , maar worden ook echt het maakproces ingezogen en aangezet tot daadwerkelijke koop van de digitale bonnen. Dit bewijst dat een branded CX met een unieke merkervaring waarde toevoegt voor zowel de klant als de business.

Kenmerken
Merknaam + issue/product/service
Bonvol Verrassing.
Campagneperiode
1 juni 2022 - 1 juni 2024
Uitdaging & Ambitie
Lees hier de gehele case.
Inzicht & Strategie
Lees hier de gehele case.
Concept & Plan
Lees hier de gehele case.
Resultaten
Lees hier de gehele case.
Juryrapport
Ambitie
Na de coronacrisis keerde het publiek maar mondjesmaat terug naar de bioscoopzalen. De hoop dat het herstel zich in 2022 snel zou aandienen, bleek ijdel. Pas in 2025, zo verwacht de sector, zal het bioscoopbezoek weer op het niveau van vóór de pandemie zitten. Van dat trage herstel had ook de Nationale Bioscoopbon last. Bovendien was het imago van de bon nogal onpersoonlijk, en voor de verkoop was de bon in hoge mate afhankelijk van fysieke retailkanalen. De markt van cadeaubonnen zat wel stevig in de lift, vooral dankzij online verkoop, maar ‘het leukste cadeau in het donker’ profiteerde daar niet van.
Daarom besloot de stichting De Nationale Bioscoopbon tot een digitale transformatie en een nieuw merkverhaal: de bioscoopbon is geen standaard cadeaubon maar een bon die toegang geeft tot een spannende en waardevolle ervaring. In de verzadigde cadeaubonnenmarkt besloot de stichting in te zetten op een online verkoopgroei van 50%, een conversieratio van boven de 2% (=...