Terug naar cases overzicht

Wie slim is slaapt bij Bastion

Gedragscampagnes Kort - Effie Awards 2024

In deze case

Samenvatting
Kenmerken
Uitdaging & Ambitie
Inzicht & Strategie
Concept & Plan
Resultaten
Juryrapport

Opdrachtgever

Bastion

Bureau

disxt
DPG Media
Cliff Content Production

Samenvatting

Titel

Wie slim is slaapt bij Bastion

Uitdaging

Top 3 marktpositie veroveren door het verbeteren van de merkperceptie endaarmee harder te groeien dan de markt (+4% benchmark).

InziCht

Na een activiteit heb je alleen een frisse kamer met een goed bed nodig om te overnachten.

Idee

Nuchtere Hollanders laten inzien dat het een slimme en bewuste keuze is om na een activiteit bij Bastion te overnachten. 

Met een 7-delige video-serie wordt de kernbooschap van Bastion vanuit verschillende psychologische framing-technieken in de belevingswereld van de consument geladen.

Resultaat

Resultaten vs. doelstelling/benchmark

Merkoverweging: +54,1%

Merkassociaties: +17,8%

Merkvoorkeur: +23,3%

Marktpositie: 4 (+1)

CTR%: +84,3%

VTR%: +35,3%

Omzet H1: +5,2%

Waarom Effie-waardig?

Deze case zet een nieuwe standaard in de markt door met een unieke aanpak en relatief lage budgetten een 'afgedankt en stoffig' merk opnieuw te positioneren en haar merkverhaal met humor en zelfspot in het hart en hoofd van de nuchtere Hollander te brengen. De getoonde resultaten zijn het effect van 'slechts' 4 maanden intensieve campagnevoering. Deze case - waarbij ons programma 'merkgroei door empathie' volledig is ingezet - heeft voor Bastion Hotels en ons als bureau alle denkbare records verbroken. Het merkimago, de merkoverweging én voorkeur zijn significant toegenomen, terwijl ook de performance KPIs ruimschoots zijn overtroffen.

Kenmerken

Merknaam + issue/product/service

Wie slim is slaapt bij Bastion

Campagneperiode

13 april 2024 - 1 augustus 2024

 

Uitdaging & Ambitie

Lees de gehele case hier.

Inzicht & Strategie

Lees de gehele case hier.

Concept & Plan

Lees de gehele case hier.

Resultaten

Lees de gehele case hier.

Juryrapport

Ambitie

De Nederlandse markt voor hotelovernachtingen bevond zich tijdens en na de coronacrisis in zwaar weer, maar in 2022 zette het herstel in. Eind 2023 was de sector weer op het niveau van voor de crisis. Bastion Hotels profiteerde te weinig van die opleving omdat het imago - oubollig, stoffig - de hotelketen parten speelde. Bastion bezette de vijfde positie in de markt, achter Van der Valk (marktleider), Fletcher, NH en Ibis. Geen fijne plek, wetende dat consumenten structureel top 3-aanbieders (samen goed voor 58% marktaandeel) meenemen in hun overwegingen. Door uitbreiding van het aantal hotels groeide de omzet van Bastion wel, maar om het imago positief te kunnen beïnvloeden was vooral werk aan de marketing-winkel nodig.

Bastion zette in op groei van het marktaandeel (niet gekwantificeerd) en het bereiken van een positie in de top 3. Daartoe wilde het bedrijf de merkoverweging laten stijgen naar 24% (terwijl nota bene de benchmark voor een top 3-positie op 27% lag) en de...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2025 Effie Awards Nederland