Samenvatting
Titel
Schiphol - Get Ready for Security
Uitdaging
Hoe kunnen we het voorbereidingsgedrag van reizigers in de drukke meivakantie stimuleren zodat de securitycheck zo zorgeloos mogelijk verloopt?
InziCht
De securitycheck is het belangrijkste stressmoment voor reizigers. Door hen goed voor te bereiden kunnen we geruststellen en stress wegnemen.
Idee
We hanteren een vrolijke, luchtige ‘zo kan het ook’ voorbeeldstrategie die het positieve gevolg van een goede voorbereiding benadrukt. Met twee goed voorbereide modelreizigers verbinden we in socials, radio en via influencers een positieve vibe aan een stressvrije securitycontrole.
Resultaat
Van de exposed reizigers zegt 89% geïnspireerd te zijn de juiste voorbereidingen te treffen en heeft 26% een tijdsslot geboekt.
Waarom Effie-waardig?
De securitycheck op Schiphol is stressvol voor reizigers. Met een goede voorbereiding kunnen zij soepel door security zonder lange wachttijden. Een hierop gerichte hooggewaardeerde campagne in de meivakantie 2024, met een positieve aanpak en praktische voorbereidingstips sloeg meteen aan. Zo boekte 26% van de bereikte reizigers een tijdslot voor security, maar liefst 73% boven target. En 89% gaf aan geïnspireerd te zijn de juiste voorbereidingen te treffen. De campagne heeft zelfs bijgedragen aan een sneller securityproces: gemiddeld hoefde 95% van alle vertrekkende reizigers in de meivakantie maar 7 minuten te wachten voor security, 27 minuten korter t.o.v. 2022.

Kenmerken
Merknaam + issue/product/service
Schiphol - Get Ready for Security
Campagneperiode
15 april 2024 - 5 december 2024
Uitdaging & Ambitie
Lees hier de gehele case
Inzicht & Strategie
Lees hier de gehele case
Concept & Plan
Lees hier de gehele case
Resultaten
Lees hier de gehele case
Juryrapport
Ambitie
In de korte meivakantie vertrekken jaarlijks bijna 1 miljoen reizigers vanaf Schiphol. De verwerking van die enorme drukte ging in de meivakantie van 2022 allesbehalve soepel, met als gevolg grote reputatieschade voor Schiphol. Na de coronacrisis mocht er eindelijk weer gevlogen worden, maar de lange wachttijden verziekten voor velen het vakantieplezier. Voor de vakantieperiodes van 2023 werd de campagne Get Ready for Security opgetuigd. Voor de meivakantie van 2024 werd hierop doorgepakt, aangepast aan nieuwe securityregels en aangevuld met de mogelijkheid een tijdslot te boeken voor de security-check.
Zonder verdere kwantificering werd als business/gedragsdoelstelling gesteld: ervoor zorgen dat reizigers zich beter voorbereiden om soepeler door de security check te komen. Schiphol legde de oplossing voor het (reputatie)probleem dus bij de doelgroep, dat is opmerkelijk maar bood waarschijnlijk wel de meeste kans op snel resultaat. Daartoe moest minimaal 70% van de bereikte...