Samenvatting
Samenvatting
Jumbo heeft geen ‘fietsenspringers’ om klanten te lokken en kiest voor een eigen wapen: de campagne moet zorgen voor continue mentale aanwezigheid. Sinds 2013 groeit de campagne uit tot de nationale publieksfavoriet, waarbij je altijd weer benieuwd bent wat er gaat gebeuren. Dit houdt de aandacht vast, ook beyond the skip button.
Nederland heeft Jumbo en de Jumbo familie massaal omarmd. Daardoor zit Jumbo iedere dag in het hoofd én het hart. Dit leidt al jaren tot aantoonbaar meer klanten en een omzetgroei die substantieel hoger is dan de marktgroei.
Juryrapport
Ambitie
Jumbo wilde Nederland veroveren en Albert Heijn blijvend naar de kroon steken. Dat dit qua merkbouw dubbel en dwars is gelukt, is al in 2015 bewezen, toen de supermarktketen een gouden Effie won in de categorie Merk. Uiteraard moest die ambitie ook zichtbaar zijn in het gedrag van consumenten, of beter: van ‘heel Nederland’, zoals Jumbo de doelgroep wel erg algemeen beschrijft.
De doelstellingen waren zeer ambitieus, te meer daar Jumbo geen bonuskaart heeft en als EDLP-formule (Every Day Low Price) niet koos voor wekelijkse aanbiedingen. De referentie in de doelstellingen was Albert Heijn. In top of mind reclameherinnering, gedragsintentie, (campagne)waardering en merkkoppeling wilde Jumbo deze concurrent binnen een paar jaar overtreffen teneinde een transactiestijging en omzetgroei te kunnen realiseren.
Strategie
Het inzicht is helder en herkenbaar: zo gaat dat bij ons thuis ook. Strategie en creatie - het typisch Nederlandse gezin als drager van de boodschap, letterlijk...