Terug naar cases overzicht

Hoe de Comeback-lijn de KVK nieuwe relevantie gaf

Gedragscampagnes Kort - Effie Awards 2018

Effie_18_Hoe de Comeback-lijn de KVK nieuwe relevantie gaf.jpg
Effie_18_Hoe de Comeback-lijn de KVK nieuwe relevantie gaf.jpg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

KvK

Bureau

Havas Lemz

Samenvatting

Samenvatting

Door 24 uur per dag klaar te staan voor ondernemers die hulp het hardst nodig hebben, bewijst KVK dat ze een pro-actieve dienstverlener is die ondernemers echt helpt. Hiermee doorbreekt de campagne het hardnekkige perceptieprobleem dat KVK er alleen maar is voor starters.

De KVK Comeback lijn is niet alleen een campagne, maar een echte oplossing. Een prachtig voorbeeld van hoe betekenisvolle communicatie een merk nieuwe emotionele relevantie en geloofwaardigheid kan geven. En ondernemers daadwerkelijk in beweging kan brengen om KVK te bellen, met hun grootste problemen. 

Effie_18_Hoe de Comeback-lijn de KVK nieuwe relevantie gaf.jpg

Juryrapport

Ambitie

De reputatie van de Kamer van Koophandel liet veel te wensen over. Ondernemers zagen de KVK vooral als startersloket en niet als een adviseur/dienstverlener. Startende ondernemers meldden zich nog wel bij de KVK voor advies, maar gevestigde ondernemers bijna nooit. Daarom besloot de KVK een campagne op te tuigen om die toegevoegde waarde beter over het voetlicht te tillen. Er werden doelstellingen geformuleerd in NPS-score (van -13 naar -10) en op imago-statements (betrouwbaarheid, toegankelijkheid, actualiteit, behulpzaam). De doelstellingen op gedragsniveau behelsden een forste stijging van het gebruik van de advies-website en de raadpleging van adviseurs.

Strategie

Het belangrijkste inzicht dat aan de basis van de campagne stond was dat er een groot taboe bestaat op bedrijfsfalen. Ondernemers in zwaar weer schamen zich en zoeken te laat hulp. KVK bedacht een 24-uurs hulplijn - de comeback-lijn - waar ondernemers anoniem terecht konden voor advies, steun of alleen een...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland