Samenvatting
Samenvatting
Waar concurrerende retailers inzetten op een emotionele tvc, onderscheidt bol.com zich met een kerstcampagne waarmee we consumenten inspiratie boden. Normaal gesproken komen ze alleen naar bol.com voor specifieke producten. We doorbraken dit met het bol.com Kersthuis, een online inspiratieplatform. In een beperkte periode van slechts 2 ½ week waren we onder onze brede doelgroep smart aanwezig door de gedifferentieerde, gelaagde mediamix in de gehele user kerstjourney. Met deze campagne werd bol.com dé kerstwinkel van Nederland en bereikten we een “all time high” in omzet tijdens de kerstperiode.
Juryrapport
Ambitie
Bol.com kampte met een imagoprobleem. Rationele kopers - mensen die weten wat ze willen - wisten de weg naar bol.com wel te vinden, maar emotionele kopers - mensen die op zoek zijn naar inspiratie - veel minder. Bovendien stond bol.com te weinig bekend als sfeervolle kerstwinkel. Dus wilde bol.com dé winkel tijdens de kerstperiode worden, voor gerichte aankopen en inspirerende ideeën. En dus werden doelstellingen geformuleerd op het vlak van verbetering van merkimago, bezoekersaantallen en click through rate voor het speciaal geconstrueerde platform: het Kersthuis. Het ambitieniveau van deze doelstellingen is helaas moeilijk te duiden, omdat benchmarks of marktcijfers niet in de case zijn opgenomen. Commercieel gezien wilde bol.com harder groeien dan de markt (welke markt?) en harder dan in de kerstperiode van 2016 (= minimaal 28% omzetgroei).
Strategie
Consumenten moeten zich, na de op het inkopen van cadeaus gerichte Sinterklaastijd, een beetje opladen en inspiratie...