Samenvatting
Samenvatting
'Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?' verdient een Effie, omdat het van grote moed getuigt dat SIRE - in het tijdsgewricht van genderneutraliteit - het heeft aangedurfd met een tegengeluid te komen door een campagne voor dit controversiële onderwerp te voeren. Daarnaast had de campagne overweldigende impact en een fantastisch resultaat.
Er was niet eerder een SIRE campagne, die Nederland zo heeft beziggehouden. De overweldigende aandacht van de pers voor het SIRE 50 jaar jubileum is ontegenzeggelijk het resultaat geweest van het succes van de Jongens campagne.
(SIRE wenst u veel wijsheid bij de beoordeling).
Juryrapport
Ambitie
Opvoedend Nederland verliest uit het oog dat jongens op een andere manier leren en zich anders ontwikkelen dan meisjes. Sterker nog: bijna de helft van de opvoedende ouders (44%) geeft aan dat ze typisch ‘jongensgedrag’ onvoldoende (h)erkennen en bewust of onbewust onderdrukken. Tegelijkertijd is er een structurele trend gaande: jongens presteren onder op school.
SIRE wilde daarom met een bewustwordingscampagne 1. opvoeders aan het denken zetten en 2. een nationale discussie op gang brengen. In een tijd van genderneutraliteit is dat een garantie voor discussie, voor bijval en weerstand. Je zou kunnen zeggen: de core business van SIRE, het debat over een maatschappelijk issue aanjagen.
Strategie
Op basis van het overtuigende inzicht - opvoeders beseffen onvoldoende dat jongens geremd worden in hun ontwikkeling - is een strategie ontwikkeld die inzet op het losgooien van de remmen: laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn? Nature & nurture. In de creatieve vertaling is...