Terug naar cases overzicht

Grey / SIRE 'Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?'

Maatschappelijke Impact - Effie Awards 2018

Effie_18_Laat jij jouw jongen gewoon jongen zijn.png
Effie_18_Laat jij jouw jongen gewoon jongen zijn.png

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

SIRE

Bureau

Grey Amsterdam
De Issuemakers
A Bigger Circle
Skybox
Chapter
Venture
Soorty
Memo2

Samenvatting

Samenvatting

'Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?' verdient een Effie, omdat het van grote moed getuigt dat SIRE - in het tijdsgewricht van genderneutraliteit - het heeft aangedurfd met een tegengeluid te komen door een campagne voor dit controversiële onderwerp te voeren. Daarnaast had de campagne overweldigende impact en een fantastisch resultaat. 

Er was niet eerder een SIRE campagne, die Nederland zo heeft beziggehouden. De overweldigende aandacht van de pers voor het SIRE 50 jaar jubileum is ontegenzeggelijk het resultaat geweest van het succes van de Jongens campagne.

(SIRE wenst u veel wijsheid bij de beoordeling).

Effie_18_Laat jij jouw jongen gewoon jongen zijn.png

Juryrapport

Ambitie

Opvoedend Nederland verliest uit het oog dat jongens op een andere manier leren en  zich anders ontwikkelen dan meisjes. Sterker nog: bijna de helft van de opvoedende ouders (44%) geeft aan dat ze typisch ‘jongensgedrag’ onvoldoende (h)erkennen en bewust of onbewust onderdrukken. Tegelijkertijd is er een structurele trend gaande: jongens presteren onder op school.

SIRE wilde daarom met een bewustwordingscampagne 1. opvoeders aan het denken zetten en 2. een nationale discussie op gang brengen. In een tijd van genderneutraliteit is dat een garantie voor discussie, voor bijval en weerstand. Je zou kunnen zeggen: de core business van SIRE, het debat over een maatschappelijk issue aanjagen.

Strategie

Op basis van het overtuigende inzicht - opvoeders beseffen onvoldoende dat jongens geremd worden in hun ontwikkeling - is een strategie ontwikkeld die inzet op het losgooien van de remmen: laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn? Nature & nurture. In de creatieve vertaling is...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland