Samenvatting
Samenvatting
Met Good Times Island verraste McDonald’s heel Nederland. Een tropisch eiland in ons kikkerlandje koppelde het ultieme zomergevoel aan McDonald’s. Eén idee, geïntegreerd vertaald van massaal bereik tot persoonlijke relevantie, dankzij impactvolle creatie, engaging content en een uiterst effectieve crossmediale aanpak. Voor het eerst trok een activatie op het water massaal bezoekers naar McDonald’s restaurants om daar toe te geven aan de zomer en te genieten van het zomermenu. Zo’n 2,7 miljoen extra bezoekers in 3 maanden zorgden voor een omzetgroei van 11,5%. McDonald’s genoot van de mooiste zomer ooit.
Juryrapport
Ambitie
In de wereld van Informal Eating Out kan een zomercampagne het (omzet)jaar maken of breken. Voor McDonald’s - 12% marktaandeel in deze branche - is een geslaagde campagne in de maanden juni, juli en augustus dus van groot belang. Sinds 2017 hanteert McDonald’s het overall communicatiethema ‘Always Open for Good Times’. Anders gezegd: McDonald’s wil de consument spontane geluksmomenten met fast en fresh food bieden.
Aldus was de ambitie om binnen dit overkoepelende thema niet alleen mensen te activeren om de restaurants te bezoeken, maar ook om engagement te creëren. Daarnaast is de rode draad bij McDonald’s altijd: de resultaten van het jaar ervoor overtreffen. Dat gold nu ook: op active involvement en op diverse statements moest de zomercampagne van 2017 fors hoger scoren, bezoekersaantallen moesten met 3,2% stijgen en de omzet zelfs met 7,2% ten opzichte van 2016. Een stevige uitdaging dus.
Strategie
De strategie, gebaseerd op het inzicht dat je pas echt geniet als je een...