Samenvatting
Samenvatting
Het roer moest om. De regeldruk in de geestelijke gezondheidszorg was om gek van te worden, maar iedereen draaide om de hete brij heen in een risicomijdende sector. Ondanks het beperkte budget is niet gekozen voor de gemakkelijke weg. Het roer ging om. Want er is met lef kwetsbaarheid en initiatief getoond. Dat bracht massaal mensen in beweging. Het roer is om. De saaie en taaie regeldruk-discussie is doorbroken. Het issue is breed omarmd als urgent actiepunt. Nieuwe regels zijn bedacht, oude geschrapt. Een akkoord is gesloten met de staatssecretaris.
Juryrapport
Ambitie
Het roer moest om, we moesten opstaan tegen de verlammende regeldruk in de geestelijke gezondheidszorg. Dat was de opdracht die GGZ zichzelf stelde. Die regeldruk - en dus de grote administratieve last voor zorgverleners - was namelijk dermate ver doorgeslagen dat dit aantoonbaar ten koste ging van de kernactiviteit van GGZ: mensen in geestelijke nood helpen.
GGZ wilde van een taai (en saai bevonden) discussiepunt en urgent actiepunt te maken. Deze forse ambitie is uitstekend onderbouwd met concrete doelstellingen: bereik minimaal 45% van Nederland, een hogere waardering dan de 6,4 MeMo2-benchmark en minimaal 50.000 mensen die het manifest met actiepunten tekenen.
Strategie
Bereik, impact, actie. Dat zijn de sleutelwoorden van deze campagne die is gebaseerd op het inzicht dat brede maatschappelijke erkenning van het probleem nodig is om de druk op de politiek te kunnen opvoeren. De strategie is slim en gedurfd: eerst de hand in eigen boezem steken (kwetsbaarheid tonen) en...