Samenvatting
Samenvatting
Hoe beweeg je liefhebbers van klassieke Porsches die al 10 jaar amper in beweging komen? Door een creatieve activatiecampagne op te zetten met een messcherpe strategie: volledig gericht op gedragsverandering, op basis van een inzicht waarmee we de doelgroep in het hart raken. In korte tijd realiseren we succes op alle fronten: we weten onbekende klanten te bereiken en in beweging te brengen, we overtreffen onze ambitieuze deelname doelstellingen ruim én slagen erin om dit alles om te zetten in direct aantoonbaar commercieel resultaat, waarmee we de campagne ruimschoots terugverdienen.
Juryrapport
Ambitie
In Nederland rijden bijna 16.000 klassieke Porsches rond. Slechts 2,5% daarvan was tot voor kort in onderhoud bij de Porsche-dealer. En van de 16.000 rijders waren er ook nog eens ruim 9.500 niet met NAW bij Porsche bekend. Een black box dus. Maar zo’n niche in automotive rechtvaardigt geen grootschalige mediacampagne. Daarom besloot Porsche op een andere manier contact te zoeken met klassieke Porsche-rijders, in de hoop hen te kunnen overtuigen bij een dealer langs te gaan en de auto daar in onderhoud te geven. Porsche wilde daarmee ook het lange termijn vliegwieleffect aanjagen, maar de reden die daarvoor wordt gegeven is wel een zwaktebod (meer classics in onderhoud betekent betere monteurs; beheersten ze dat vak dan nog niet?).
Concreet wilde Porsche minimaal 60% van de classic-community op de campagne-website zien, 30% daarvan in de database opnemen, en daar weer 30% van als actieve deelnemer aan de campagne kunnen noteren. Van die deelnemers zou 75% bij de dealer...