Terug naar cases overzicht

Een Valentijn om nooit te vergeten

Gedragscampagnes Kort - Effie Awards 2018

Effie_19_Een Valentijn om nooit te vergeten.jpg
Effie_19_Een Valentijn om nooit te vergeten.jpg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

Bol.com

Bureau

Etcetera
Wavemaker
Lewis PR
Made.For.Digital

Samenvatting

Samenvatting

Bol.com wilde zich voor Valentijnsdag profileren met een breed assortiment. Met een zeer beperkt budget werd een impactvolle campagne neergezet die resulteerde in een groei van ruim 30% in omzet voor de valentijnsperiode 2017 en een verdubbeling van het aantal bestellingen op Valentijnsdag zélf met de dienst ‘Vandaag besteld, vandaag bezorgd’. Daarnaast groeide de perceptie van bol.com als een winkel die inspiratie en gemak biedt. Valentijnsdag werd door bol.com op verrassende wijze met #pakjeliefde ingevuld en zo emotioneel geladen.

Effie_19_Een Valentijn om nooit te vergeten.jpg

Juryrapport

Ambitie

Valentijnsdag blijkt in toenemende mate een haakje te bieden voor gedragscampagnes. Ook bol.com heeft zich er op gestort, met als doel om de onderneming te profileren als winkel die niet alleen gemak en service biedt, maar ook een breed assortiment en inspiratie. Bovendien bood deze ‘cadeautjes-dag’ in februari een mooi moment om de dienst ‘Vandaag besteld, vandaag bezorgd’ scherper onder de aandacht te brengen.

De doelstellingen waren nogal breed: inspireren, activeren en bekendheid realiseren. Maar hoewel meer dan de helft van de Nederlandse consumenten Valentijnsdag commerciële onzin vindt, achtte bol.com toch met name de propositie ‘vandaag besteld, vandaag in huis’ geschikt om over het voetlicht te tillen. Uit onderzoek bleek immers ook dat een kwart van de consumenten op het laatste moment toch nog iets aan Valentijnsdag wil doen.

Strategie

De overtuigende strategie richtte zich op het inspireren van de doelgroep (welke doelgroep eigenlijk?) en op het onder de...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland