Samenvatting
Samenvatting
Bol.com wilde zich voor Valentijnsdag profileren met een breed assortiment. Met een zeer beperkt budget werd een impactvolle campagne neergezet die resulteerde in een groei van ruim 30% in omzet voor de valentijnsperiode 2017 en een verdubbeling van het aantal bestellingen op Valentijnsdag zélf met de dienst ‘Vandaag besteld, vandaag bezorgd’. Daarnaast groeide de perceptie van bol.com als een winkel die inspiratie en gemak biedt. Valentijnsdag werd door bol.com op verrassende wijze met #pakjeliefde ingevuld en zo emotioneel geladen.
Juryrapport
Ambitie
Valentijnsdag blijkt in toenemende mate een haakje te bieden voor gedragscampagnes. Ook bol.com heeft zich er op gestort, met als doel om de onderneming te profileren als winkel die niet alleen gemak en service biedt, maar ook een breed assortiment en inspiratie. Bovendien bood deze ‘cadeautjes-dag’ in februari een mooi moment om de dienst ‘Vandaag besteld, vandaag bezorgd’ scherper onder de aandacht te brengen.
De doelstellingen waren nogal breed: inspireren, activeren en bekendheid realiseren. Maar hoewel meer dan de helft van de Nederlandse consumenten Valentijnsdag commerciële onzin vindt, achtte bol.com toch met name de propositie ‘vandaag besteld, vandaag in huis’ geschikt om over het voetlicht te tillen. Uit onderzoek bleek immers ook dat een kwart van de consumenten op het laatste moment toch nog iets aan Valentijnsdag wil doen.
Strategie
De overtuigende strategie richtte zich op het inspireren van de doelgroep (welke doelgroep eigenlijk?) en op het onder de...