Samenvatting
Samenvatting
Met de Cadeau Kalender heeft McDonald’s een fenomeen gecreëerd vol fun, value en engagement. De mobile first campagne bereikt en enthousiasmeert de jonge doelgroep met verrassende creatie, actuele middelen en slimme data-driven targeting. De campagne stimuleert massaal app-downloads. Elke dag een verrassing, met lekkere kortingen en leuke prijzen die branden in je broekzak. Zo ontstaat een onstuimige groei in bezoekersaantallen. Ondanks een krimpend mediabudget overtreft McDonald’s zichzelf niet 1 of 2 keer, maar 3 keer achter elkaar. Met 44,3% omzetgroei in drie jaar Cadeau Kalender is het resultaat klinkend.
Juryrapport
Ambitie
In december 2015 startte McDonald’s met de Cadeau Kalender, nadat in december 2014 de opbrengst en bezoekersaantallen tegenvielen. Normaal gesproken is december een topmaand voor deze marktleider in het segment Informal Eating Out - tegenvielen. McDonald’s constateerde dat in de doelgroep 25 - 45 jaar niet zo veel meer te halen viel. Het aantrekken van jongere doelgroepen (met een hogere bezoekfrequentie) werd de primaire ambitie. De twee belangrijkste drivers voor deze groep zijn Pleasure & Experience en Value for Money, zo leerde McDonald’s uit onderzoek.
De app van McDonald’s telde op dat moment al 400.000 gebruikers. Het doel was om dit aantal in drie jaar tijd naar ruim 1,6 miljoen te brengen, want bekend is dat actieve app-gebruikers vaker naar een McDonald’s komen. Ook commercieel was de ambitie stevig, zowel in groei van het aantal gasten als in omzet (5 à 6% groei per jaar).
Strategie
McDonald’s koos voor een mobile first-strategie, omdat een bezoek aan een...