Terug naar cases overzicht

De Familie Paashaas

Gedragscampagnes Kort - Effie Awards 2018

Effie_18_De Familie Paashaas.jpg
Effie_18_De Familie Paashaas.jpg

In deze case

Samenvatting
Juryrapport

Opdrachtgever

HEMA

Bureau

XXS Amsterdam

Samenvatting

Samenvatting

Tijdens Pasen moet HEMA omzetgroei realiseren in zowel paas-assortimenten als voorjaarsmode, terwijl supermarkten met grotere budgetten de periode claimen. In 2017 gingen we mee in de Nederlandse behoefte aan verbindende tradities, maar wisten tegelijkertijd Paas-conventies te doorbreken. De opvallende familie Paashaas hielp HEMA de grootste paasei-zoektocht ooit te realiseren en stond model voor de nieuwe voorjaarsmodecollectie. Zo bereikte HEMA haar positie in de top drie van paaswinkels en realiseerde het warenhuis een grotere totale omzetstijging dan de supermarkten, met omzetstijgingen van meer dan 15% op de paas- en mode-assortimenten.

Effie_18_De Familie Paashaas.jpg

Juryrapport

Ambitie

In 2016 had HEMA het sentiment rondom Pasen niet goed ingeschat. De assortimentsgroepen voorjaarsmode, paasdecoraties en zoetigheden vragen in deze periode altijd communicatieve aandacht, maar het thema ‘Vrolijk Voorjaar’ als paraplu ervoor viel bij velen verkeerd. Een knieval voor de multiculturele samenleving waarin weer een Nederlandse traditie opgeofferd dreigde te worden, zo luidde het verwijt. In 2017 koos HEMA (paas)eieren voor haar geld en claimde Pasen als primair communicatiedoel met als concrete doelstellingen een top-3 positie in de TOMA van paaswinkels (positie 9 in 2016) en 33% spontane bekendheid en waardering voor de campagne (maar kun je dan zeggen dat je Pasen claimt als je al tevreden bent met eenderde van de Nederlandse bevolking?). Commercieel gezien moest er 10% groei komen in de verkoop van zowel paasproducten als voorjaarsmode (de nieuwe collectie komt altijd kort voor Pasen uit).

Strategie

Het inzicht is mede gebaseerd op de learnings van 2016:...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland