Samenvatting
Samenvatting
In de gefragmenteerde tweedehandsautomarkt, gedomineerd door schimmige verkoopkanalen en vol negatieve klantpercepties, weet CarNext.com in korte tijd ‘from scratch’ zich als een geloofwaardig premium merk neer te zetten dat barrières wegneemt en van de aanschaf van een occasion net zo’n feest maakt als van het kopen van een nieuwe auto.
De introductiecampagne brengt verkopen ver boven doelstelling. LeasePlan slaagt erin om vanuit het merk CarNext.com het aandeel directe verkoop aan consumenten bijna te verdubbelen.
De introductie stimuleert zo veel vraag dat de voorraad uitverkocht raakt, waardoor de campagne tussentijds stopgezet moet worden.
Juryrapport
Ambitie
Een nieuw merk voor ‘hoogwaardige jong-gebruikte auto’s’: CarNext.com. LeasePlan wilde met de introductie van dit nieuwe merk in de gefragmenteerde tweedehandsautomarkt, waar omheen veel negatieve klantperceptie hangt, van het kopen van een occasion net zo’n feest maken als van het kopen van een nieuwe auto. Het was een nieuwe commerciële kans om de 300.000 auto’s die jaarlijks in Europa uit de lease gaan af te zetten.
Het was de ambitie van LeasePlan om zo de clutter van tussenhandelaren en online platforms te ontstijgen. Oftewel: om van een ‘B2B-restproduct’ een ‘B2C-premium product’ te maken. CarNext.com moest de nieuwe categorie-norm worden. Concreter: van 0 naar 5% geholpen bekendheid, van 0 naar 10% houding en koopintentie, 100.000 site-bezoekers, 1.250 leads, in de campagneperiode (9 mei - 3 juni 2018) 25% meer verkochte occasions dan in dezelfde periode een jaar eerder en 30% meer omzet.
Strategie
Het slimme inzicht dat potentiële kopers barrières ervaren bij het...