Samenvatting
Samenvatting
Wij Nederlanders zijn een spaarzaam volkje. Zelfs nu de spaarrente historisch laag staat, blijven we stug doorsparen. En zijn we wantrouwig ten aanzien van alternatieven. Zéker als een bank die aandraagt. Hoe kan in het huidige maatschappelijke klimaat uitgerekend ABN AMRO hun gedrag veranderen? ABN AMRO framede alternatieven voor sparen in ‘Spaarverslimmers’. En speelde zo in op de typisch Nederlandse behoefte om altijd meer uit geld te willen halen. Dankzij deze insteek wist ABN AMRO de spaarmentaliteit te doorbreken en Nederlanders massaal anders met hun spaargeld om te laten gaan.
Juryrapport
Ambitie
Dat gedragsverandering lastig kan zijn, bewijst de Nederlandse spaarmentaliteit. Ondanks de lage spaarrente blijven Nederlanders hardnekkig sparen. Sterker nog: miljoenen landgenoten uiten hun zorgen over de lage spaarrente, maar blijven de spaarrekening consequent spekken. ABN AMRO wilde daarom eind 2017 die grootste zorg wegnemen en Nederlanders bewegen alternatieven voor hun spaargeld te overwegen (hypotheek aflossen, extra pensioen sparen, schenken, beleggen). Maar daarin moest ABN AMRO op eieren lopen, want een bank die consumenten gaat vertellen wat ze met hun spaargeld moeten doen, dat is zelfs vele jaren na de crisis nog altijd een boodschap met een hoog afbreukrisico. Heel goed dat ABN AMRO zich dit realiseerde.
De kennis over de alternatieven moest fors omhoog en ABN AMRO wilde als betrouwbare partij gezien worden om zo’n alternatief te effectueren. De campagne moest zijn werk doen om diep geworteld gedrag te kunnen veranderen, geformuleerd als (enigszins...