Samenvatting
Samenvatting
Specsavers is een nieuwkomer in de hoorzorgmarkt en geen specifieke hoorspecialist zoals de veel grotere en gevestigde instituten Beter Horen en Schoonenberg. Zij is de underdog en merkte dat prijscommunicatie alleen (wel succesvol in de opticienmarkt) hier niet werkte. Hoe tussen deze twee uitersten een weg te vinden om bovengemiddelde groei voor Specsavers te bereiken? Met een hoogkwalitatief concept, een vernieuwende en sterk onderscheidende beeldtaal, is het gelukt bij een steeds grotere groep mensen hun twijfels bij Specsavers om te buigen naar ‘overweging’, winkelbezoek en uiteindelijk klant worden. Met een klinkend commercieel resultaat.
Juryrapport
Ambitie
Sinds 2007 verkoopt brillengigant Specsavers ook gehoorapparaten. Een logische stap: de gemiddelde leeftijd van bezoekers van opticiens ligt boven de 40 jaar, door de vergrijzing komt die leeftijd steeds wat hoger te liggen. Qua zintuig-ondersteuning komt meestal eerst de bril, gevolgd door een hoortoestel (boven de 50 jaar). De markt voor hoorzorg kwam als het ware steeds scherper in beeld voor Specsavers.
Aanvankelijk ging de keten met 129 winkels ook voor hoorzorg de strijd aan op prijs met de concurrentie (Beter Horen en Schoonenberg). Maar eind 2015 bleek de rek uit die aanpak: het marktaandeel bleef hangen rond de 14%. Specsavers werd door consumenten niet gezien als betrouwbare audicienketen. Kwaliteit en professionaliteit moesten daarom de ankers worden in de communicatie (zonder concrete doelstellingen helaas), om de commerciële doelen te kunnen realiseren: marktaandeel van 14 naar 16/17% in 2 à 3 jaar, volumestijging 25%.
Strategie
Het inzicht is sterk, zeker voor...