Terug naar nieuws overzicht

De laatste week: de Effie Awards 2025 komt dichterbij

Nieuws

20 augustus 2025

Nog maar één week te gaan voordat de inzendperiode voor de Effie Awards 2025 sluit. Bureaus en adverteerders schaven aan de laatste details, terwijl juryleden zich opmaken voor een intensieve periode van lezen, analyseren en beoordelen. De Effies draaien immers niet alleen om creativiteit, maar vooral om effectiviteit. Welke campagnes, proposities en programma’s hebben écht aantoonbaar verschil gemaakt?

Effectiviteit laat zich niet vangen in één definitie. Soms zit de kracht in snelheid: een campagne die binnen enkele weken impact weet te maken. Jurylid in de categorie Gedrag Kort, Joyce Bierman (Albert Heijn):“Effectiviteit in vier maanden of minder? Dat is sprinten met strategie. De beste cases combineren urgentie met focus en creativiteit met lef.

Verschil moet er zijn

De ene campagne is de ander niet en soms draait effectiviteit juist om een lange adem, bijvoorbeeld omdat marketing moet zorgen voor een langdurig structureel effect in de vorm van gedragsverandering. “Langdurige gedragsverandering vraagt om lef, consistentie en het vermogen om structureel impact te maken”, aldus jurylid Marrit Bottenheft (Rabobank) in de categorie Gedrag Lang.
En soms zijn er proposities die zó sterk zijn dat ze bijna vanzelf hun weg vinden naar consumenten en markten. Het product of de dienst zelf is dan de motor achter het succes. Ivonne Boumeester (3MO) jurylid in de Effie-categorie Propositie zegt daarover: “Een sterke propositie lost een echt probleem op, sluit naadloos aan bij de doelgroep en weet tegelijk het merk te versterken.


War on Talent

Dit jaar zijn er bovendien drie nieuwe categorieën bijgekomen: Employer Branding & Werving, Klantloyaliteit en Business-to-Business. Elk van deze categorieën weerspiegelt een belangrijke trend in marketing, zegt bvA-directeur Henriette van Swinderen, “Employer Branding & Werving wordt steeds belangrijker nu organisaties moeite hebben om talent te vinden en te behouden. Bij Business-to-Business zijn de klantinzichten echt anders dan bij B2C, dus dat vraagt om een ander soort strategieën. En Klantloyaliteit raakt de kern van duurzame groei: het behouden van klanten en het opbouwen van langdurige relaties. We zien veel slimme, effectieve marketingstrategieën in deze domeinen en willen die zichtbaar maken én er kennis van delen.”

Een ding is zeker: "Merken bouwen is ons vak op z’n mooist, zegt Lode Schaeffer (INDIE), jurylid in de categorie Merk. Schaeffer kijkt uit naar de Effie-jurydagen in september. “Visie, durf en creativiteit; hier komt het allemaal samen. En dat in een kamer met mensen waar ik bewondering voor heb. Een dag om naar uit te kijken!"
 

Goud, zilver, brons

Op 13 november worden de winnaars bekendgemaakt tijdens de feestelijke uitreiking. Dan horen we wie dit jaar de toon zet in het vak en welke cases straks als voorbeeld dienen voor de hele industrie.

De klok tikt: tot en met 26 augustus kun je jouw case nog insturen. Daarna is het aan de jury. Zet ’m op en wie weet sta jij op 13 november met een Effie in je hand.


inzenden

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2025 Effie Awards Nederland