Samenvatting
Titel
Launch TUC Bake Rolls
Uitdaging
Verjong het merk door het onderscheid binnen de categorie te vergroten door middel van gelegenheidsgerichte productinnovatie zodoende penetratiegroei te stimuleren.
InziCht
De sofa; waar GEN Z fun beleeft, is de verbinding tussen TUC’s equity van spontaan plezier en de “munching” occasion
Idee
360°-campagne waarin we de innovatie introduceren als dé oplossing voor een heerlijke knabbelsnack terwijl je plezier hebt op de bank. De “Sofa-ntastically T asty” campagne werd ondersteund via TVC, digital & social, productplaatsing, e-commerce, sampling & in-store POS.
Resultaat
11% Penetratiegroei & Ix 175 vs de volumedoelstelling alsook 26% categoriegroei., 73% nieuwe TUC-kopers, voornamelijk GEN Z (Ix 158)
Waarom Effie-waardig?
Een sterke casus van een win-win-win situatie voor retailer, merk & consument dankzij een relevante introductie in een stagnerend shelf, dat gebaseerd is op een duidelijke consumer occasion met een gerichte strategie op GEN Z & Millennials.

Kenmerken
Merknaam + issue/product/service
Launch TUC Bake Rolls
Campagneperiode
3 april 2023 - 22 oktober 2023
Uitdaging & Ambitie
Lees hier de gehele case.
Inzicht & Strategie
Lees hier de gehele case.
Concept & Plan
Lees hier de gehele case.
Resultaten
Lees hier de gehele case.
Juryrapport
Ambitie
In de categorie hartige koekjes is TUC al jaren een dominante speler met een marktpenetratie van 41,5%. Maar TUC-kopers vergrijzen. Het merk kent een minder sterke penetratie bij de doelgroepen GenZ en Millennials. Om te voorkomen dat TUC verder mee zou ‘vergrijzen’ - en uiteraard om marktaandeel te behouden - werd besloten het innovatiepad in te slaan, want met het bestaande product-portfolio raakte het merk de jongere generaties amper. TUC moest nodig verjongen. Moederbedrijf Mondelez wilde daarom inhaken op de ‘munching-trend’: het gezamenlijk nuttigen van kleine hapjes. Daarbij moest het chips zien te omzeilen, want concurreren met deze snack, die bij 80% van de GenZ’ers en Millennials favoriet is, leek niet heel kansrijk. De oplossing werd gevonden in TUC Bake Rolls, kleine knapperige toastjes verpakt in een rol, een nieuw product voor het toast-schap.
Mondelez zette in op 5% marktpenetratie voor de nieuwe snack om zodoende duurzame omzetgroei te realiseren. Om dat te...