Terug naar cases overzicht

TUC Bake Rolls - SOFA-ntastically Tasty campaign

Succesvolle Introducties - Effie Awards 2024

In deze case

Samenvatting
Kenmerken
Uitdaging & Ambitie
Inzicht & Strategie
Concept & Plan
Resultaten
Juryrapport

Opdrachtgever

Mondelez International Nederland

Bureau

Amphion BVBA
PUBLICIS GROUPE

Samenvatting

Titel

Launch TUC Bake Rolls

Uitdaging

Verjong het merk door het onderscheid binnen de categorie te vergroten door middel van gelegenheidsgerichte productinnovatie zodoende penetratiegroei te stimuleren.

InziCht

De sofa; waar GEN Z fun beleeft, is de verbinding tussen TUC’s equity van spontaan plezier en de “munching” occasion

Idee

360°-campagne waarin we de innovatie introduceren als dé oplossing voor een heerlijke knabbelsnack terwijl je plezier hebt op de bank.  De “Sofa-ntastically T asty” campagne werd ondersteund via TVC, digital & social, productplaatsing, e-commerce, sampling & in-store POS.

Resultaat

11% Penetratiegroei & Ix 175 vs de volumedoelstelling alsook 26% categoriegroei., 73% nieuwe TUC-kopers, voornamelijk GEN Z (Ix 158)

Waarom Effie-waardig?

Een sterke casus van een win-win-win situatie voor retailer, merk & consument dankzij een relevante introductie in een stagnerend shelf, dat gebaseerd is op een duidelijke consumer occasion met een gerichte strategie op GEN Z & Millennials.

Kenmerken

Merknaam + issue/product/service

Launch TUC Bake Rolls

Campagneperiode

3 april 2023 - 22 oktober 2023

 

Uitdaging & Ambitie

Lees hier de gehele case.

Inzicht & Strategie

Lees hier de gehele case.

Concept & Plan

Lees hier de gehele case.

Resultaten

Lees hier de gehele case.

Juryrapport

Ambitie

In de categorie hartige koekjes is TUC al jaren een dominante speler met een marktpenetratie van 41,5%. Maar TUC-kopers vergrijzen. Het merk kent een minder sterke penetratie bij de doelgroepen GenZ en Millennials. Om te voorkomen dat TUC verder mee zou ‘vergrijzen’ - en uiteraard om marktaandeel te behouden - werd besloten het innovatiepad in te slaan, want met het bestaande product-portfolio raakte het merk de jongere generaties amper. TUC moest nodig verjongen. Moederbedrijf Mondelez wilde daarom inhaken op de ‘munching-trend’: het gezamenlijk nuttigen van kleine hapjes. Daarbij moest het chips zien te omzeilen, want concurreren met deze snack, die bij 80% van de GenZ’ers en Millennials favoriet is, leek niet heel kansrijk. De oplossing werd gevonden in TUC Bake Rolls, kleine knapperige toastjes verpakt in een rol, een nieuw product voor het toast-schap.

Mondelez zette in op 5% marktpenetratie voor de nieuwe snack om zodoende duurzame omzetgroei te realiseren. Om dat te...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2025 Effie Awards Nederland