Terug naar cases overzicht

Tikkie - Krijg je statiegeld terug met Tikkie

Impactvolle Proposities - Effie Awards 2023

In deze case

Samenvatting
Kenmerken
Uitdaging & Ambitie
Inzicht & Strategie
Concept & Plan
Resultaten
Juryrapport

Opdrachtgever

Tikkie (ABN AMRO)

Bureau

Samenvatting

Titel

Statiegeld terugvragen met Tikkie? Appeltje eitje . Mensen krijgen direct het geld op hun rekening. En het plastic is van de straat.

Uitdaging

Gedrag is lastig te veranderen. Afval komt nog steeds vaak op straat terecht. Statiegeld lijkt de oplossing om mensen plastic in te laten leveren. Maar hoe krijgen ze dan hun geld terug?

InziCht

Statiegeld geeft waarde aan plastic. De kans is groter dat mensen het inleveren, al ligt het op straat. Liefst zo makkelijk mogelijk. Ze willen wel direct hun geld terug, het leven is al duur genoeg.

Idee

Geen gedoe. Dat is de missie van Tikkie. 8 jaar geleden hebben we het consumentengedrag rond geld terugvragen veranderd. Vorig jaar zagen we kansen in de markt om hetzelfde te doen voor statiegeld.

Resultaat

We willen het verschil maken. Daarom bellen we de grootste partijen in de markt. En dat werkt. Alle statiegeldautomaten van Tomra, Envipco en RVM werken nu met Tikkie . En dankzij ons partnerschap met Packback krijg je ook bij KFC makkelijk je statiegeld terug. Het gaat hard . Mensen leveren steeds meer statiegeld in en we krijgen steeds meer partners. Nederland kleurt steeds meer paars . Met als doel om in 2023 20.000 kilo plastic te verzamelen.

Waarom Effie-waardig?

 We zagen een kans in de markt om met Tikkie het verschil te maken voor het dossier statiegeld en het bestaande consumentengedrag te veranderen. Omdat iedereen Tikkie kent, bieden we een herkenbare gebruikservaring zonder gedoe, onze missie. En natuurlijk volgens onze kernwaarden open , leuk , sociaal , makkelijk en snel. Kortom, consumenten hoeven niet rond te sjouwen met verpakkingen en krijgen direct hun geld terug of doneren het aan een goed doel. Hoe mooi is dat? We krijgen steeds meer partners in Nederland. En over een paar jaar weet niemand meer hoe het ooit begon. Denk jij nog wel eens terug aan de tijd dat je een rekeningnummer moest overtikken?

Kenmerken

Merknaam + issue/product/service

Tikkie - Krijg je statiegeld terug met Tikkie

Campagneperiode

November 2022 - ...

Uitdaging & Ambitie

Marktcontext

De cijfers zijn gigantisch

3,5 miljard flessen en blikjes, 3 miljard bekers en 7 miljard niet herbruikbare voedselverpakkingen. Elk jaar komen miljarden verpakkingen in omloop in Nederland. En elke dag gebruiken we met z’n allen 11 miljoen wegwerpbekers van plastic. Elke dag opnieuw . Net zoals elke dag meer dan 80.000 plastic bekers in de prullenbakken van stations belanden. Dat zijn elk jaar ruim 30 miljoen plastic bekers en 36 miljoen plastic flesjes die op stations bij het afval terechtkomen.

Nieuwe wetgeving

Sinds 1 juli moeten bedrijven reusable verpakkingen aanbieden of de optie om je eigen verpakking te gebruiken. We zien dat consumenten het minder erg vinden om ervoor te betalen áls de verpakking makkelijk in te leveren is én ze makkelijk hun geld terugkrijgen.

Bestaande oplossingen

Bedrijven kunnen statiegeld terugbetalen met cash of met retourpinnen. Beide manieren zijn relatief duur én niet geschikt voor alle bedrijven. Retourpinnen zorgt ook nog eens...

Inzicht & Strategie

Markt/categorie-inzichten

Mensen willen graag hun flesje of blikje inleveren als het leeg is. Daarnaast willen ze ook het liefst direct het statiegeld terug in plaats van een korting, donatie of iets anders. Het leven is al duur genoeg en de kosten voor bijvoorbeeld fastfood zijn al flink gestegen dit jaar. Oh ja, en voor alleen statiegeld gaan ze echt geen aparte app downloaden.

Doelgroepinzicht

Tikkie is er natuurlijk voor iedereen . Ook jongeren? Jazeker, onze gebruikers bestaan voor 42% uit millenials en 25% uit GenZ. In de markt is dit de groep waar de grootste uitdaging ligt. Ze zijn de doelgroep voor wegwerpblikjes en flesjes en moeten nu opeens omgaan met statiegeld. Fijn als ze dan de betaalmethode al kennen!

Ook maken we onderscheid tussen onze proposities voor bedrijven. We zijn gestart met statiegeldmachines. Grote bedrijven hebben vaak de ruimte en het geld voor een statiegeldmachine te plaatsen. Toch namen vaak ook wat kleinere bedrijven met ons contact op. Speciaal...

Concept & Plan

Propositie concept

In 2015 omarmt Nederland Tikkie massaal. Alsof we er altijd al zijn geweest. Dat wat ongemakkelijk of vervelend is, maken we leuk. Want we vinden relaties belangrijker dan gedoe over geld. Gesprekken gaan weer waar het over moet gaan. Die onvergetelijke avond of dat leuke familieweekend. Geld terugvragen zal nooit meer hetzelfde zijn. En heel eerlijk, daar zijn we nog elke dag trots op. Daarom lanceren we Statiegeld met Tikkie. Want ook daarmee krijgt iedereen zonder gedoe geld terug. Net zo makkelijk en net zo leuk. Deze propositie past naadloos bij onze missie, namelijk geen gedoe. En ook bij onze kernwaarden open, leuk, makkelijk & snel en sociaal. Zo herkennen mensen ons altijd. Waar en hoe we ook communiceren. Dat klinkt als Tikkie, dat ís Tikkie!

Propositie plan

We kunnen onze betaalmethode overal implementeren om het leven een stukje makkelijker te maken. Met statiegeld zien we kansen om iedereen te laten winnen, bedrijven, consumenten én het milieu....

Resultaten

Commercieel of maatschappelijk resultaat

Op steeds meer plekken kunnen Nederlanders hun statiegeld inleveren en direct hun geld terugkrijgen met Tikkie. En dat werkt, dat zien we ook terug in de cijfers. We zien een maandelijkse groei van 50% in het aantal transacties. 

Draagt deze case bij aan het realiseren van maatschappelijke doelen, zoals de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN?

Ja, want dankzij Statiegeld met Tikkie neemt het plastic afval af. Of dit nu op straat is of in een prullenbak. Dit voldoet aan duurzame ontwikkelingdoelstelling 12 ‘Verantwoorde productie en consumptie’ om tot een ecologisch verantwoord beheer te komen van chemische producten en alle soorten afval tijdens hun levenscyclus. De verspreiding ervan door de lucht, in het water of in de bodem moet teruggedrongen worden om zo de negatieve effecten op mens en milieu tot het minimum te beperken.

Quote van zwerfinator Dirk de Groot op LinkedIn is dat statiegeld helpt als een malle: “De afname van de...

Juryrapport

Ambitie

Elk jaar komen er 3,5 miljard flessen en blikjes, 3 miljard wegwerpbekers en 7 miljard niet-herbruikbare voedselverpakkingen in Nederland in omloop. Een plastic-berg waar je U tegen zegt. Sinds 1 juli 2023 mogen bedrijven deze verpakkingen niet meer gratis aanbieden. Statiegeld is een belangrijke driver om plastic in te leveren - het leidt tot 70 à 90% minder zwerfafval - maar onder voorwaarden: onderzoek leert dat de consument het minder erg vindt om ervoor te betalen als de verpakking makkelijk in te leveren is en hij eenvoudig zijn geld terugkrijgt.

Daar lag een kans voor Tikkie, de betaalmodule van ABN AMRO die zo ongeveer iedereen inmiddels wel kent. De grootste uitdaging lag in het veranderen van het gedrag. Daarvoor was niet alleen betaalgemak nodig, maar ook inlever-gemak, oftewel: meer statiegeld-innamepunten. Het maatschappelijke en commerciële doel heeft Tikkie nogal generiek geformuleerd: minder plastic en blik op straat. Daartoe wil het dan in heel 2023 20.000...

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland