Terug naar cases overzicht

Hoe Hertog Jan uitgroeide tot het #1 biermerk van Nederland

Gedragscampagnes Lang - Effie Awards 2023

In deze case

Samenvatting

Opdrachtgever

Hertog Jan (AB Inbev)

Bureau

The Valley
Osborne Pike
Hagens PR
SiteSupport.com Online Communication
Dentsu Media & Dentsu Creative Amsterdam
Publicis Group NL

Samenvatting

Titel

Hoe Hertog Jan uitgroeide tot het #1 biermerk van Nederland.

Uitdaging

De marketing giganten in de biermarkt naar de troon steken en uitgroeien tot de nieuwe #1 middels een authentieke strategie op basis van craftmanship en kleinschalige initiatieven uit liefde voor bier.

InziCht

Pilsgiganten richten zich op voetbal, F1 en carnaval, terwijl de markt hunkert naar kwaliteit. De pilsdrinker ziet het brouwen van hoogwaardig speciaalbier als bewijs van vakmanschap: een halo-effect.

Idee

Hertog Jans liefde voor bier tot leven brengen met slimme speciaalbier-initiatieven die consistent bijdragen aan een geloofwaardige premium positionering richting de biergemeenschap en de pilsdrinker.

Resultaat

Hertog Jan heeft Heineken afgelost als marktleider in NL en is nu #1 in volume bier, volume pils, brand power en penetratie. Een aardverschuiving die 5 jaar geleden niemand voor mogelijk had gehouden.

Waarom Effie-waardig?

Hertog Jan heeft het afgelopen jaar Heineken afgelost als #1 biermerk van Nederland! In een categorie vol marketing giganten die met eindeloze budgetten streven naar grootsheid, bleef Hertog Jan bescheiden, consistent en trouw aan wie ze zijn. Aan de hand van een categorie atypische strategie gericht op vakmanschap, een sterkere binding met de biergemeenschap en veel verfrissende bier-initiatieven, heeft het merk de voorkeur en het gedrag van Nederland blijvend weten te veranderen. Met als gevolg dat Hertog Jan nu de grootste is in merkkracht en marktaandeel. Nederland kleurt niet langer groen, maar goud.  

Deel dit via

partners

De Effie Awards wordt mede mogelijk gemaakt door:

bva logo
via logo
Socials
Copyright © 2024 Effie Awards Nederland