Samenvatting
Samenvatting
Campina keert het tij in de zuivelmarkt. Met de disruptieve merkcampagne Sterk met Campina vindt het merk de weg naar groei door Nederland krachtig en fit te maken. In plaats van calcium voor de botten van kinderen en ouderen, zijn proteïnen voor spieren het bewijs. De nieuwe boodschap werd lichtvoetig gericht op de 9 miljoen sportende Nederlanders. De juiste ambassadeurs en events maken de verbinding met sport geloofwaardig. De campagne verandert perceptie én gedrag: Campina zuivel past nu bij een gezond, sportief leven en Campina’s marktaandeel en volume groeien weer.
Juryrapport
juryrapport
Een prachtige case met sterke sponsoring-activatie die een mooie effectiviteit toont. Vanuit de strategie om proteïne uit zuivel centraal te zetten is de link gemaakt met sporters en niet andersom, zoals we wel vaak zien. Een nieuwe benefit opvoeren is knap in een vastzittende zuivelmarkt. Hoewel sporters vaker opgevoerd worden in campagnes, is met name boerenzoon Epke Zonderland goed ‘on topic’. Hij en Dafne Schippers zijn ingezet voor de inhoud en niet alleen voor aandacht. Het gaat Campina ook niet om bijvoorbeeld het winnen van extra schapruimte, dit is een campagne op het merk. Mooi inzicht dus, prima multimediaal vertaald naar 9 miljoen recreatieve sporters, al is de creatie niet bijzonder en ontbeert de uitvoering de wauw-factor. Maar het werkt, zo blijkt.
De vraag is wel of de impact op het merk blijvend is. Zijn het niet vooral Dafne en Epke die de set-up naar het merk in de aanloop naar de Olympische Spelen hebben geboost? In de creatieve vertaling is optimaal...